مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

تلفن ثابت

02166567311 (6 خط ویژه)

تفاوت های مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه

مهریه عندالمطالبه مقایسه با مهریه عندالاستطاعه

 

بطور کلی در صورت مطالبه مهریه از سوی زوجه و عدم توانایی مالی زوج، وی محکوم به حبس می‌شد تا زمانی که استطاعت مالی لازم را پیدا کند؛

 

 

صدای وکیل مشاوره حقوقی + تلفن : (6 خط ویژه) 02166567311 

  

این در حالی است که بر اساس قانون جدید نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، ضمانت اجرای حبس، برای عدم پرداخت دین مالی، در مورد مهریه فقط تا سقف ۱۱۰ سکه بهار آزادی یا معادل آن اجرا خواهد شد و نسبت به مازاد، قانونگذار، اثبات ملائت زوج را شرط مطالبه مهریه از سوی زوجه قرار داده است.
در توضیح مهریه عندالمطالبه باید اینگونه گفت که به محض عقد، زن مالک مهر می‌شود و هر زمان که بخواهد، می‌تواند مهریه‌ خود را مطالبه کند. مهریه عندالمطالبه در هر حال باید پرداخت شود.

درصورتی که به دلایل مختلف زوجه بخواهد از طریق قانونی دادخواستی را به دادگاه تقدیم نماید و طی آن خواستاری مطالبه‌ مهریه‌ خود شود، می‌تواند با توجه به ماده‌ی (۱۰۸۵ قانون مدنی) تا دریافت نکردن مهریه‌ خود از وظایف همسری خود و تمکین همسر امتناع کند.

مهریه عندالاستطاعه

این در حالی است که در مهریه عندالاستطاعه، زمان پرداخت مهریه، زمانی است که زوج، توانایی و استطاعت پرداخت را داشته باشد، بنابراین پرداخت آن منوط به استطاعت و توانایی زوج است.

زوجین می‌توانند به صورت موجل (زمان‌دار) نیز مهریه را تعیین کنند که در این صورت پرداخت مهریه باید در زمان مقرر مورد توافق باشد و قبل از آن زوجه حق مطالبه ندارد.

امکان تعیین مهریه به صورت زمان‌دار
زوجین می‌توانند به صورت موجل (زمان‌دار) نیز مهریه را تعیین کنند که در این صورت پرداخت مهریه باید در زمان مقرر مورد توافق باشد و قبل از آن زوجه حق مطالبه ندارد.

مواردی که به زوجه مهریه تعلق نمی‌گیرد
الف) چنانچه قبل از تعیین مهر در حالیکه عقد نکاح منعقد شده باشد و قبل از ایجاد رابطه زناشویی، یکی از زوجین قوت کند، دراین صورت زن مستحق مهریه نیست.
در صورتی که عقد نکاح باطل بوده و رابطه‌ی زناشویی نیز میان زوجین برقرار نشده باشد، در اینصورت زن حق مهر ندارد.
چنانچه عقد نکاح قبل از رابطه ی زناشویی، فسخ شود و اگر علت فسخ غیر از ناتوانی جنسی زوج باشد، زن، مستحق مهریه منتفی است.

 

صدای وکیل مشاوره حقوقی – تلفن : (6 خط ویژه) 02166567311 

 

به این مقاله امتیاز دهید