مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

تلفن ثابت

02166567311 (6 خط ویژه)

خانم‌ها چه زمانی برای نفقه شکایت می‌کنند؟ | وکیل نفقه| وکیل خانواده

در قانون پس از مهریه، نفقه یکی از موارد مهمی‌ است که زن می‌تواند با طرح شکایت علیه مرد، همسر خود را برای دریافت پول یا اجبار به طلاق راضی کند. شیوه طرح شکایت هم به این شکل است که زن با مراجعه به دادگاه و ارائه دادخواست نفقه اعلام می‌کند ………………………..

مشاوره حقوقی رایگان با وکیل خوب دادگستری

در قانون پس از مهریه، نفقه یکی از موارد مهمی‌ است که زن می‌تواند با طرح شکایت علیه مرد، همسر خود را برای دریافت پول یا اجبار به طلاق راضی کند. شیوه طرح شکایت هم به این شکل است که زن با مراجعه به دادگاه و ارائه دادخواست نفقه اعلام می‌کند همسر او در مدتی مشخص‌  مثلا از یک سال قبل یا از زمان عقد تا زمان حال  به او نفقه و خرجی روزانه پرداخت نکرده و زن به همین دلیل دچار سختی و مشکل شده و به دادگاه مراجعه کرده است.

زنان هنگام ارائه دادخواست نفقه معمولا مبلغ مشخصی را به عنوان نفقه تقاضا می‌کنند. این مبلغ نیز معمولا به شکل ماهانه مورد نظر است؛ مثلا زنی با مراجعه به دادگاه عنوان می‌کند 2 سال است به عقد همسرش درآمده و همسرش از ابتدای ازدواج به او نفقه نداده و حالا با محاسبه مدت 24 ماه، زن بابت هر ماه 150 هزار تومان نفقه می‌خواهد که جمع این مبلغ 3 میلیون و 600 هزار تومان می‌شود.

زن بابت رسیدگی به این شکایت باید تا پیش از برگزاری جلسه اول دادگاه یک بیستم مبلغ مورد نظر خود را به عنوان هزینه دادرسی به حساب دادگاه واریز کند. ممکن است در مورد مثال ذکر شده یک بیستم مبلغ  3 میلیون و 600 هزار تومان چندان چشمگیر نباشد، اما در بعضی موارد که مبلغ نفقه بابت چند سال محاسبه می‌‌شود و مثلا به رقم حدود 20 میلیون تومان می‌رسد، زن‌ها برای نپرداختن این مبلغ  که البته در پایان رسیدگی به پرونده از مرد گرفته خواهد شد  در دادخواست خود عنوان می‌کنند که توان پرداخت این مبلغ را ندارند و از دادگاه تقاضا می‌کنند با معرفی شهودی که آنها به دادگاه معرفی می‌کنند، تقاضای عسر و حرج آنها نیز بررسی شود. دادگاه نیز معمولا در این مورد چندان به زنان سخت نمی‌گیرد و در همان جلسه اول با شنیدن اظهارات شهود، زن را از پرداخت نیم عشر معاف  و مراحل دیگر بررسی پرونده را آغاز می‌کند.

قاضی در جلسه رسیدگی به پرونده نفقه معمولا از زن می‌پرسد آیا تمکین کرده‌ای؟ پاسخ زنان به این پرسش همیشه مثبت است و اگر مردی عنوان کند همسرش تمکین نکرده، زن عنوان می‌کند به دلیل ترسی که از جانش داشته از خانه خارج شده است، ولی آماده و حاضر به تمکین بوده و در صورت دریافت نفقه حاضر به تمکین است؛ البته بحث تمکین هم معمولا 2 شکل تمکین عام و تمکین خاص دارد. تمکین عام به معنای حاضر بودن زن در سر زندگی مشترک است و تمکین خاص هم انجام فعالیت‌های مرتبط با زناشویی است. زن اگر تمکین عام هم داشته باشد، مستحق نفقه است و البته برخی از زنان ممکن است دلایلی همچون بیماری، عادت ماهانه و… را به عنوان دلیلی برای عدم تمکین خاص از سوی خود مطرح کنند یا این‌که عنوان کنند در خانه خود حضور داشته و حاضر به تمکین خاص هم بوده‌اند، اما همسرشان آنها را رها کرده و در سر زندگی حاضر نبوده است.

در این مرحله قاضی از مرد می‌پرسد آیا نفقه همسرش را پرداخت کرده یا خیر؟ معمولا پاسخ بیشتر مردان به این سوال مثبت است، اما دادگاه تنها در شرایطی این حرف را می‌پذیرد که مرد دلیلی قانع کننده برای پرداخت نفقه همسرش ارائه کند. دلیل قانع‌کننده هم از نظر دادگاه فیش بانکی است که مطابق آن مبلغی متناسب با نفقه به حساب زن ریخته شده و بر آن قید شده باشد: « بابت نفقه ماه.»

صدای وکیل پاسخ دهنده به سوالات حقوقی شما و ارائه دهنده مشاوره رایگان توسط وکیل دادگستری

مطالب مرتبط

نفقه فرزند

نفقه زن پس از مرگ همسریا طلاق همسر

آیا زوجه در عقد منقطع می تواند ادعای عسر و حرج نماید؟

[/block]

3.5/5 - (2 امتیاز)