مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

تلفن ثابت

02166567311 (6 خط ویژه)

چک ضمانت در قراردادهای نرم‌افزاری

در قراردادهای نرم‌افزاری نیز مشابه بسیاری از قراردادهای انجام کار ممکن است از مجری چک یا ضمانت نامه بانکی دریافت گردد. این رسم بیشتر در قراردادهای دولتی برقرار است……………….

مشاوره حقوقی رایگان با وکیل خوب دادگستری

در قراردادهای نرم‌افزاری نیز مشابه بسیاری از قراردادهای انجام کار ممکن است از مجری چک یا ضمانت نامه بانکی دریافت گردد. این رسم بیشتر در قراردادهای دولتی برقرار است. اما کم نیستند شرکت‌های خصوصی و افراد شخص حقیقی که علاقمند دریافت چک از مجری هستند. دریافت چک معمولاً دو دلیل بیشتر ندارد:

۱- کارفرما/مشتری نگران است که مجری کار وی را انجام نداده یا کیفیت لازم را نداشته باشد. در این صورت می‌خواهد در برابر پیش پرداخت یا دیگر هزینه های پرداختی از مجری چک و ضمانت دریافت کند.
۲- کارفرما/مشتری به دلایل ناشی از فرهنگ اشتباه تصور می‌کند ارزش پول او بیشتر از خدمات مجری است. پس از مجری ضمانت می‌خواهد ولی خودش حاضر به انجام هیچ نوع ضمانتی نیست. متاسفانه چنین افرادی نگرشی منفی راجع به شرکت‌های نرم‌افزاری داشته و مدام نگران این هستند که مورد سو استفاده واقع نشوند.

در این رابطه چند نکته وجود دارد:
۱- ضمانت باید متناسب پیش پرداخت باشد. نمی‌توان پیش پرداخت چهار میلیون تومانی داشت ولی ضمانت هشت میلیونی سپرد.
۲- در صورت اجبار به ضمانت در برابر پیش پرداخت باید زمانی که پیشرفت کار به اندازه مبلغ پیش پرداخت رسید، ضمانت به مجری بازگردد. چون در این مرحله مجری هم به اندازه پولی که دریافت کرده خدمات ارائه داده. هر چند که ممکن است این خدمات به صورت نیمه کاره مناسب مشتری/کارفرما نباشد ولی به هر صورت مجری هم منابعش را به همان اندازه درگیر خدمات موضوع قرارداد کرده است.
۲- نگرانی‌ها دو طرفه است. همان قدر که مشتری/کارفرما نگران انجام کارش است، مجری هم نگران پولش است. همان طور که امکان دارد مجری کارش را نصفه نیمه گذاشته یا کیفیت پایین داشته باشد، امکان دارد مشتری/کارفرما هم قرارداد را مسکوت گذاشته یا پیگیری نکند و زحمات مجری به هدر رود.
۳- مشتری/کارفرمایی که نگران است مبادا در برابر پیش پرداخت، خدمات مناسب دریافت نکند، بایستی موقعیت مجری را وقتی که کل پروژه را تحویل قطعی داده و منتظر اتمام دوره حسن انجام کار است تا مبلغ حسن انجام کار را دریافت نماید درک کند.
۵- با مشتریان/کارفرمایان دولتی نمی‌توان به این سادگی‌ها کنار آمد. اما دقت شود که حاشیه سود قراردادهای دولتی بیش از قراردادهای خصوصی و شخص حقیقی است. بنابراین اگر درگیر چک و ضمانت و ریسک آن شوید به نوعی توجیه دارد.
۶- دولتی‌ها قوانین خاصی برای خودشان دارند و معمولاً سلیقه‌ای عمل نمی‌کنند. به همین خاطر سپردن ضمانت و چک به دولتی‌ها خطر کمتری دارد.

صدای وکیل پاسخ دهنده به سوالات حقوقی شما و ارائه دهنده مشاوره رایگان توسط وکیل دادگستری

مطالب مرتبط

قوانین چک بلا محل

مراحل و اقدامات لازم جهت شکایت علیه صادر کننده چک بلامحل

سه روش طرح دعوا درباره چک بدون وجه

[/block]

به این مقاله امتیاز دهید