مراحل قانونی دادخواست مطالبه نفقه در سال 1400

مراحل قانونی دادخواست مطالبه نفقه در سال 1400 ، در موارد ترک انفاق از سوی مرد، زن می تواند دادخواست مطالبه نفقه خود را به دادگاه ارائه نماید. وی دراین صورت می تواند شوهر را به پرداخت نفقه گذشته ملزم کند یا درخواست طلاق نماید.

مراحل قانونی دادخواست مطالبه نفقه


در اینجا دو بحث مطرح می شود. مطالبه نفقه حال و مطالبه نفقه گذشته. در صورتی که زن درخواست مطالبه نفقه حال خود را از مرد داشته باشد، می تواند شکایت خود را در یک برگ تنظیم کرده و به دادگاه ارائه کند . دادگاه شکایت زوجه را بررسی می کند و در صورت اثبات عدم پرداخت نفقه از سوی مرد، زوج محکوم و ملزم به پرداخت نفقه خواهد شد و در صورت امتناع از اجرای حکم، حکم کیفری و زندان برای وی صادر خواهد شد.

مراحل قانونی دادخواست مطالبه نفقه در سال 1400

اما در صورتی که زن درخواست پرداخت نفقه گذشته خود از سوی مرد را داشته باشد، باید دو نسخه دادخواست خریداری نموده، درخواست خود را در آنها شرح داده و به میزان مبلغی که از نفقه مد نظرش است، تمبر ضمیمه درخواست نماید و به دادگاه خانواده ارائه دهد. در این مورد زن می تواند هزینه دادرسی را نیز مطالبه کند. در صورتی که مرد توانایی پرداخت نفقه را نداشته باشد، اموال منقول و غیر منقولی جهت واگذاری به زن نداشته باشد و یا در نهایت مجبور به پرداخت نفقه نگردد، زن حق طلاق دارد.

در برخی حالات مرد بدون داشتن هیچ دلیل موجهی از پرداخت نفقه خودداری می کند. بنابر ماده ۶۴۲ قانون مجازات اسلامی، صراحتاً به جرم ترک انفاق زوجه توسط زوج اشاره نموده و بیان شده: “هر کس با داشتن استطاعت مالی نفقه زن خود را در صورت تمکین ندهد، یا از تأدیه سایر اشخاص واجب النفقه امتناع نماید، دادگاه او را از سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس محکوم می نماید”. در واقع در اینجا مفهوم ترک انفاق کیفری مطرح می شود.

مراحل قانونی دادخواست مطالبه نفقه طول ایام زوجیت

مطالبه نفقه از طریق دادگاه حقوقی ، در مطالبه نفقه از این طریق زوجه باید با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و تنظیم دادخواست برای مطالبه نفقه اقدم نماید . ( برای مطالبه از طریق دادگاه حقوقی نیاز به ارائه دادخواست است ) .

روش دوم از مراحل قانونی دادخواست مطالبه نفقه در سال 1400

2 – برخلاف تصور اغلب افراد تنها راه مطالبه نفقه از طریق دادگاه های حقوقی نمی باشد بلکه زوجه می تواند از طریق مراجع کیفری نیز نفقه خود را مطالبه نماید . مطالبه نفقه از طریق مراجع کیفری بدین صورت است که ابتدا زوجه برای مطالبه نفقه از این طریق نیاز به شکایت و تنظیم شکواییه می باشد به عبارت دیگر در واقع منظور از مطالبه نفقه از طریق کیفری ، ارائه شکواییه مطالبه نفقه به دادسرا و طرح دعوی کیفری بوده است . دادسرا و دادگاه های کیفری با بررسی مدارک و شواهد زوج را احضار می کند و پس از تحقیق و رسیدگی رای مقتضی را صادر می کند .

مطالعه بیشتر پرداخت نفقه اقارب در چه صورتی لازم است ؟

 

برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی باوکلای متخصص حقوقی صدای وکیل

از طریق تلفن یا موبایل از سراسر کشور با شماره 02166567311 (6خط ویژه) تماس بگیرید

همه روز از ساعت 10 صبح تا 6 عصر به جز ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی تخصص ماست

021-66567311 (6خط ویژه)