مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

تلفن ثابت

02166567311 (6 خط ویژه)

طلاق در خارج از کشور

طلاق در خارج از کشور

قوانین مربوط به فرزندخواندگی، ازدواج، طلاق، ازدواج، ارث و وصیت، برای تمامی ایرانیان طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد. طبق حقوق بین‌الملل چنانچه شما ایرانی باشید، چه در خارج از کشور باشید و چه در ایران زندگی کنید، تابع قوانین کشور خود یعنی جمهوری اسلامی ایران هستید. قوانین کشورهای مختلف شامل حال ایرانیان مقیم آن کشور نخواهد شد.

بنابراین اگر طلاقی در دادگاه‌های کشورهای خارجی صورت بگیرد ولی براساس قوانین داخلی کشورمان نباشد، حکم طلاق باطل است و قوانین زوجیت همچنان برقرار خواهد بود. نکته مهم قابل ذکر در مسئله طلاق در خارج از کشور این است که، پروسه جدایی و طلاق در خارج از کشور در مقایسه با داخل کشور تفاوت چندانی ندارد.

با این حال، در این مقاله قصد داریم با ادبیاتی ساده قوانین مربوط به طلاق در خارج از کشور را برای ایرانیان مقیم خارج، بازگو کنیم. با صدای وکیل همراه باشید.

طلاق ایرانیان در خارج از کشور بر اساس قوانین ایران

در قسمت قبل گفتیم، حکم طلاق یک ایرانی در هرجای دنیا که مقیم باشد، باید طبق قوانین مدنی جمهوری اسلامی ایران صورت بگیرد. همچنین حکم طلاق برای ایرانیان غیر شیعه که مقیم خارج از ایران هستند، طبق قوانین دین و مذهب‌شان که در قانون اساسی بطور رسمی ذکر شده است، اعمال خواهد شد.

درخواست طلاق میتواند به سه حالت باشد:

  1. هنگامی که زوج موافق و زوجه مخالف جدایی باشد.
  2. هنگامی که زوجه موافق و زوج مخالف جدایی باشد.
  3. هنگامی که هردو موافق طلاق باشند.

بررسی حالت اول: اگر زوجه مقیم خارج از کشور باشد و همسرش با طلاق موافق نباشد، زن باید وکالت خود را به یک وکیل طلاق در ایران ارسال کند. همانطور که میدانید، اگر زوجه اقدام به طلاق کند، باید یکی از 12 مورد شروط ضمن عقد یا عسر و حرج را داشته باشد و یا از همسر خود حق وکالت گرفته باشد. بدین صورت است که وکیل طلاق میتواند به دادگاه ایران، تقاضای طلاق دهد.

بررسی حالت دوم: موقعی که شوهر در خارج از کشور اقامت دارد و همسرش موافق طلاق نیست، طبق قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران حق طلاق با مرد است. با این حساب مرد میتواند بدون دردسر خاصی، وکالت خود را برای وکیل خود در ایران ارسال کرده و رای طلاق را خواستار شود.

مورد سوم را نیز در ادامه‌ی مطلب بررسی کردیم.

طلاق توافقی ایرانیان در خارج از کشور

احتمالا شما هم میدانید که، طلاق توافقی یک راه کم هزینه برای جدایی زوجین میباشد. اگر زوجین مقیم خارج از کشور باشند، برای استفاده از این روش جهت جدایی، باید به دفتر سفارت ایران و یا کنسولگری‌های کشورمان بروند و وکالت نامه‌ای که از قبل تنظیم کردند برای یک وکیل طلاق در ایران، جهت انجام امور طلاق توافقی بفرستند. وکیل طلاق وکالت نامه را تحویل میگیرد و برای گرفتن حکم طلاق توافقی به دادگاه میبرد. بعد از اخذ حکم و ثبت رسمی طلاق، مدارک مربوطه شامل: طلاق نامه و شناسنامه‌هایی که طلاق در آنها ثبت شده است، برای زوجین متقاضی میفرستند.

برای ثبت طلاق توافقی از خارج از کشور، یک روش آسان‌تر نیز وجود دارد. شما میتوانید با مراجعه به سامانه میخک، وکالت نامه خود را تنظیم کنید. این سامانه توسط وزارت امور خارجه تنظیم و ثبت شده است. وکیل طلاق مورد نظر شما در ایران، بعد از ثبت امضای شما در این سامانه به وزارت امور خارجه ایران مراجعه میکند و با ارائه مدارک شناسایی خود، وکالت نامه شما را از این وزارت خانه دریافت میکند. بدین ترتیب شما دیگر نیازی به گذراندن دردسرهای تنظیم و ارسال وکالت نامه نخواهید داشت.

نکته‌ای که در این روش باید مد نظر بگیرید، این است که هر یک از زن و شوهر باید وکیل جداگانه‌ای برای خود انتخاب کنند. وکیلی بجای شوهر و وکیلی با وکالت زن بجای حضور زوجه، در دادگاه و محضر حاضر شده و بدین گونه صیغه طلاق جاری و در شناسنامه‌ها ثبت میشود.

مدت زمان انجام امور مربوط به طلاق توافقی بصورت غیر حضوری و از خارج از کشور، از 45 تا 90 روز میباشد.

آیا ایرانیان خارج از کشور برای طلاق خود میتوانند بصورت غیر حضوری پیگیری کنند؟

شما بعنوان زن یا شوهری که قصد جدایی از همسر خود را دارید و در خارج از کشور مقیم هستید، میتوانید با وکالت دادن به یک وکیل طلاق، مراحل جدایی خود را به وی بسپارید. پیشنهاد میکنیم با تحقیق مفصل بهترین وکیل طلاق را پیدا کنید تا وی با استفاده از تجربه‌ای که دارد، سریع‌تر کارتان را انجام دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر راجب بهترین وکیل طلاق در تهران با ما تماس بگیرید.

3/5 - (1 امتیاز)