مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

تلفن ثابت

02166567311 (6 خط ویژه)

اثبات زوجیت دائم و موقت و روش های قاونی آن



امروزه در زنذگی زناشویی، چالش ها و دعواهای مختلفی به وجود می آید و یکی از این دعواها و چالش ها همین زوجیت است که توسط یکی از زوجین بر علیه دیگری مطرح میشود است. برای مطرح کردن دعواهای زوجیت باید ابتدا این زوجیت بین طرفین باید به اثبات برسد.
در واقع اثبات زوجیت یعنی اینکه یکی از زوج ها رابطه زوجیت خود را بر دیگری اثبات کند که این دعواها اکثرا خانوادگی بوده و توسط وکیل خانواده انجام میشود. به این صورت که مدعی باید دادخواست یا شکایت خود را به وکیل خانواده خود تحویل میدهد تا وکیل بعد از تنظیم آن برای دادگاه ارسال کند.
اگر بخواهیم شفاف تر بگوییم زمانی که شخصی (متاهل) رابطه خود با همسرش را انکار میکند ، طرف دیگر که مدعی است که این ازدواج محقق شده،باید این ادعا را اثبات کند که به آن اثبات زوجیت میگوییم. اثبات زوجیت چه برای عقد دائمی و چه برای عقد موقت در دادگاه خانواده انجام میشود.


مدارک مورد نیاز برای اثبات زوجیت به شرح زیر است | وکیل خانواده


• هر دو طرف باید شناسنامه و کارت ملی خود را هنگام مراجعه به دفتر خدمات قضایی همراه داشته باشند.
• سند رسمی یا عادی ازدواج و به عبارتی عقدنامه باید همراه طرفین باشد.
• برای اثبات زوجیت موقت یا دائمی وجود شاهدین مطلع از ازدواج این دو زوج الزامیست.
• از کارهای دیگری که مدعی باید انجام دهد، این است که باید درخواست کارشناسی درخواست دهد.
• باید برای تحقیقات محلی یا محله سکونتشان تقاضانامه ای برای رسیدگی تحویل دهند.
• درخواست استعلام
• سایر موارد
از آنجایی که اثبات زوجیت یکی از دشوارترین دعوی هایی است که در دادگاه خانواده مطرح میشود ، فرد مدعی بهتر است از یک وکیل خانواده یا مشاور حقوقی با تجربه کمک بگیرد.


انواع اثبات زوجین | بهترین وکیل خانواده

انواع اثبات زوجین

اثبات زوجیت موقت


شرایط و مدارک مورد نیاز در اثبات زوجیت ازدواج موقت مثل اثبات زوجیت دائم است با این تفاوت که در عقد موقت به دلیلی که کمتر به صورت رسمی ثبت میشود طبیعتا سختتر است. در اثبات زوجیت موقت چون سند رسمی مثل عقدنامه،و… وجود ندارد باید از روش های دیگری مثل: تحقیقات محلی، داشتن محل سکونت مشترک ، مکالمات بین دو طرف وشهادت شهود استفاده شود.شما می‌توانید اصول و قوانین موجود در این زمینه را از وکیل خانواده بپرسید.

اثبات زوجیت دائم با متوفی

این اثبات زوجیت زمانی مطرح میشود که خواهان یا مدعی به عقد خوانده درآمده باشد اما در جایی به صورت رسمی یا عادی ثبت نشده باشد و همینطور خوانده بعد از ازدواج فوت کرده باشد. در این دو صورت مدعی یا خواهان میتواند برای اثبات زوجیت دائم با متوفی شکایت خود را تنظیم و به دادگاه خانواده ارسال کند. این اثبات زوجیت به این دلیل برای خواهان مهم است چون پس از فوت خوانده وارث قانونی اموال او خواهان است.
به طور مثال دو نفر ازدواج کرده اند و قبل از ثبت ازدواج به صورت رسمی مرد فوت میکند، اینجاست که زن مدعی میشود چرا که وارث اموال شوهرش باید باشد و یکی از الزامات این دادخواست نامه ادای سوگند از طرف خواهان یا زن است.


از موارد مهم اثبات زوجیت دائم با متوفی شامل موارد زیر است | وکیل خانواده در تهران

  1. در صورتی که تعداد ارث و میراث متوفه زیاد باشد باید مدعی برای تک تک این میراث برای سهم خود ادای سوگند کند. در صورتی که افراد مشمول ورثه ادای سوگند نکند سهمی از آن ارث نخواهد داشت.
  2. در صورت شمارش یا تعدد میراث متوفی، اگر مدعی برای اثبات زوجیت شخص دیگری باشد آنگاه خواهان یا زن در مثال فوق با یک سوگند میتواند زوجیت ازدواج مابینشان را به اثبات برساند.
  3. برای شخصی که برای ضمانت قانون در اثبات زوجیت دخیل میشود نکاتی وجود دارد. از آنجایی که خواهان برای اثبات زوجیت خود و متوفی نیاز به شاهدین دارد پس شاهدان برای سوگند باید در دادگاه خانواده حاضر شوند. اگر شخصی که به عنوان شاهد در دادگاه خانواده حاضر میشود، سوگندی به دروغ بر علیه اثبات زوجیت یاد کند مجازاتی خواهد داشت. البت اگر دادگاه متوجه این شهادت دروغ پس از مدتی شود، آن شخص طبق قانون به مجازات تعزیزی درجه 6 محکوم میشود.
    روش های اثبات زوجیت دائم شامل چه مواردی است؟
    برای اثبات زوجیت دائم ، روش های زیادی وجود دارد که دادگاه خانواده نسب به همه آنها جهت اثبات زوجیت اقدام کرده و پس از نتیجه گیری در تمام آنها رای نهایی را اعلام میکند.
    روابط زوجیت دائم یا موقت را با روش های زیر به اثبات میرسانند:
     اقرار یا همان اخباری که توسط یکی از زوجین بر علیه زوج دیگر برای زیان رساندن در اثبات زوجیت به او آورده میشود .
     سند یا برگه کتبی که با موافقیت هر دو طرف نوشته شده مثل سند رسمی ازدواج.
     از روش های دیگر و مهم اثبات زوجیت وجود حداقل دو شاهد زن و یک شاهد مرد یا وجود دو شاهد مرد الزامیست. معمولا همیشه شاهدین از اشخاص موجود در مراسم ازدواج تعیین میشوند. از روش های دیگر اثبات زوجیت دائم و موقت سوگند یاد کردن یا به عبارتی قسم خوردن مدعی یا فرد انکار شده است. این روش از ضعیف ترین روش ها برای اثبات زوجیت است و قبول آن به قاضی پرونده بستگی دارد.
     معاشرت یا زندگی زوجین در یک مکان از دلایل اثبات زوجیت است. به عبارتی همزیستی یا معاشرت زوجین در یک مکان یکی از دلایل قابل قبول از لحاظ معنوی برای اثبات زوجیت است.
     فیلم و عکس های مراسم ازدواج نیز میتواند از دلایل مهم قطعیت در رابطه زوجیت طرفین باشد که خوانده یا فرد انکارکننده در زوجیت نمیتواند آن را انکار کند جر اینکه دلیلی مستحکم داشته باشد که قاضی را قانع کند. علاوه بر فیلم عروسی یک ویس (دوستت دارم ،عاشقتم یا هر جمله محبت آمیز دیگری) که مرد به همسرش گفته باشد میتواند برای قاضی پرونده در اثبات زوجیت تاثیرگذار باشد.

موسسه حقوقی صدای وکیل دارای بهترین وکیل خانواده آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشد.

به این مقاله امتیاز دهید