مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

تلفن ثابت

02166567311 (6 خط ویژه)

اعلام بطلان معامله | دعاوی ملکی

معاملات املاک یکی از مهم‌ترین معاملات می باشد و دارای شرایط و بعضاً تشریفات گوناگونی می باشد .در معاملات مربوط به املاک به مانند سایر معاملات، اصل بر صحت معامله می باشد مگر اینکه موارد بطلان معامله موجود باشد که در این صورت معامله باطل خواهد بود.برای دریافت مشاوره رایگان با وکیل ملکی ما در ارتباط باشید.

صدای وکیل مشاوره حقوقی – دعاوی ملکی – وکیل دعاوی ملکی

 موارد بطلان معامله مواردی است که شرایط صحت معاملات را دارا نمی باشد. شرایط اساسی صحت معاملات در ماده ۱۹۰ قانون مدنی بیان شده است. مطابق این ماده: “برای صحت هر معامله شرایط ذیل اساسی است.
قصد طرفین و رضای آنها./ اهلیت طرفین./ موضوع معین که مورد معامله باشد./ مشروعیت جهت معامله.

” یکسری معاملات باطل دیگر نیز در مواد ۳۴۸ و ۳۵۳ قانون مدنی بیان شده است مطابق ماده ۳۴۸ قانون مدنی “بیع چیزی که خرید و فروش آن قانوناً ممنوع است و یا چیزی که مالیت و یا منفعت عقلایی ندارد یا چیزی که بایع قدرت بر تسلیم آن‌ندارد باطل است مگر این که مشتری خود قادر بر تسلیم باشد.” و مطابق ماده ۳۵۳قانون مذکور”هر گاه چیز معین به عنوان جنس خاصی فروخته شود و در واقع از آن جنس نباشد بیع باطل است و اگر بعضی از آن از غیر جنس باشدنسبت به آن بعض باطل است و نسبت به مابقی مشتری حق فسخ دارد.” موارد دیگری از بطلان معاملات نیز وجود دارد که ذکر همه آنها در مجال این بحث نمی گنجد. در اینگونه موارد، هر یک از طرفین می‌توانند با تقدیم دادخواست، تقاضای اعلام بطلان معامله را نمایند. به نظر برخی از شعب دادگاههای حقوقی، خواسته اعلام بطلان معامله صحیح میباشد و خواسته ابطال معامله در اینگونه موارد غلط است. چرا که ابطال معامله ای که باطل است تحصیل حاصل است و مطابق یک قاعده عقلی تحصیل حاصل محال است و دادگاه صرفاً بطلان معامله باطل را اعلام می کند و خود، مبادرت به باطل نمودن معامله نمی نماید. با توجه به مطالب فوق الذکر، پیچیدگی و مبهم بودن دعوای بطلان معامله بر هیچ شخصی پوشیده نمی باشد. بنابراین قبل از هرگونه اقدام در این خصوص با رجوع به وکیل دعاوی ملکیه متخصص در امور ملکی می باشد و به عنوان وکیل ملکی در دعاوی ملکی ایفای نقش می نماید دعوای خویش را به ایشان بسپارید.

مشاوره با وکیل دعاوی ملکی + 02166567311

منبع : اسکانو

به این مقاله امتیاز دهید