مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

تلفن ثابت

02166567311 (6 خط ویژه)

امورگمرکی-آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی- بخش پنجم ـ کالای متروکه، ضبطی (ضبط شده) و واگذاری به گمرک| وکیل امور تجاری

ماده ۳۳ـ کالای متروکه موضوع ماده (۲۴) این قانون و کالای ضبطی و واگذاری به گمرک، توسط سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی به عنوان مسؤول فروش کالای متروکه و ضبطی با رعایت مقررات مربوطه به فروش می‌رسد.
تبصره۱ـ تا زمانی که کالا توسط سازمان یاد شده به فروش نرسیده است، صاحب کالا حق دارد پس از اعلام گمرک به سازمان مذکور برای انجام تشریفات قطعـی گمرکی و ترخیص کالای خود نـسبت به تسلیم اظهارنامه و یا تغییر عنوان اظهـار با رعایت مقررات مربوطه و پرداخت کلـیه وجوه متعلقه و سایر هـزینه‌های انجام شده اقدام نماید.  ………………….

مشاوره حقوقی رایگان با وکیل خوب دادگستری

ماده ۳۳ـ کالای متروکه موضوع ماده (۲۴) این قانون و کالای ضبطی و واگذاری به گمرک، توسط سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی به عنوان مسؤول فروش کالای متروکه و ضبطی با رعایت مقررات مربوطه به فروش می‌رسد.
تبصره۱ـ تا زمانی که کالا توسط سازمان یاد شده به فروش نرسیده است، صاحب کالا حق دارد پس از اعلام گمرک به سازمان مذکور برای انجام تشریفات قطعـی گمرکی و ترخیص کالای خود نـسبت به تسلیم اظهارنامه و یا تغییر عنوان اظهـار با رعایت مقررات مربوطه و پرداخت کلـیه وجوه متعلقه و سایر هـزینه‌های انجام شده اقدام نماید.
تبصره۲ـ کالایی که پس از متروکه شدن، به انبارهای سازمان یاد شده منتقل می‌گردد نیز مشمول مقررات تبصره (۱) این ماده می‌شود.
تبصره۳ـ اموال در اختیار ولی فقیه که در قوانین و مقررات مربوطه مشخص شده است پس از صدور حکم مراجع قضائی ذی صلاح با رعایت مقررات مربوط به نهاد مأذون از سوی ولی فقیه تحویل می‌گردد.
ماده۳۴ـ مرجع تحویل گیـرنده مکلف است در موقع تسلیم قبض انبار، تاریخ متروکه شدن کالا و اقدام برای فروش آن را با درج مفاد ماده (۲۴) این قانون در ظهر قبض انبار مشخص نماید.
تبصره۱ـ شرکتهای حمل و نقل یا آورنده کالا مکلفند تاریخ تحویل کالا به انبارهای گمرکی همچنین مفاد ماده (۲۴) را حداکثر ظرف پنج روز پس از تحویل کالا، به صاحب یا گیرنده کالا و درصورتی که صاحب یا گیرنده کالا مشخص نباشد به بانک واسطه یا فرستنده کالا اطلاع دهند. درصورتی که شرکتهای حمل و نقل یا آورنده کالا به تکلیف مقرر در این تبصره عمل نکنند مسؤول جبران خساراتی می‌باشند که از این راه به اشخاص ذی نفع وارد می‌شود.
تبصره۲ـ گمرک موظف است برای کالای هر ردیف دفتر انبار، اظهارنامه گمرکی تنظیم نماید و کالا را با حضور نماینده مرجع تحویل گیرنده مورد ارزیابی قرار دهد و مقدار، نوع، ارزش و سایر مشخصات آن را تعیین و در متن اظهارنامه قید کند و حقوق ورودی و هزینه‌های انجام خدمات مربوطه را نیز محاسبه نماید. محاسبه حقوق ورودی و هزینههای کالای متروکه به مأخذ زمان تنظیم اظهارنامه به عمل می‌آید. فهرست این کالا‌ها به همراه اظهارنامه‌های مربوط به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ارسال می‌گردد.
ماده ۳۵ـ هرگاه کالای متروکه از نوع کالای ممنوع باشد ارزیابان مکلفند بلافاصله برای آن صورتمجلس ضبط تنظیم نمایند و گمرک باید مراتب را به صاحب کالا و یا آورنده آن (در صورت مشخص نبودن نام و نشانی صاحب کالا) و همچنین در صورت معلوم نبودن آورنده به وسیله درج آگهی در یک روزنامه کثیرالانتشار ابلاغ نماید. درصورتی که صاحب کالا به عمل ضبط گمرک اعتراض داشته باشد می‌تواند ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ صورتمجلس ضبط یا درج در روزنامه، به مرجع قضائی محل مراجعه کند و مراتب را حداکثر ظرف پانزده روز از تاریخ مراجعه به مرجع قضائی با ارائه گواهی به گمرک مربوطه اعلام نماید. در غیر این صورت کالا به ضبط قطعی دولت درمی آید.
تبصره ـ کالای ضبط شده سریع الفساد و کالایی که نگهداری آن ایجاد هزینه اضافی یا خطر نماید اعم از اینکه ضبط، قطعی شده یا نشده باشد و همچنین کالایی که از تاریخ ضبط آن شش ماه گذشته ولی از طرف مرجع قضائی تعیین تکلیف نهائی نشده باشد طبق مقررات به فروش می‌رسد و وجوه حاصل از فروش آن تا تعیین تکلیف نهایی به عنوان سپرده نگهداری می‌شود مگر آنکه مرجع مزبور ادامه نگهداری عین کالا را تا تعیین تکلیف نهائی لازم بداند.
ماده۳۶ـ کالای موجود در اماکن گمرکی که از طرف مرجع صلاحیتدار دستور توقیف آن داده می‌شود مشمول مقررات کالای متروکه است و مازاد حاصل از فروش در حدود دستور مرجع در توقیف می‌ماند. مواردی که به استناد ماده (۱۰) قانون مجازات اسلامی دستور توقیف داده شده است از این حکم مستثنی است.
ماده۳۷ـ سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی موظف است بلافاصله پس از انجام تشریفات مذکور در مواد (۳۳) و (۳۴) این قانون با تنظیم صورتمجلس به دریافت کالای متروکه و ضبطی از مرجع تحویل گیرنده با نظارت گمرک و انتقال آن به انبارهای خود اقدام نماید.
تبصره۱ـ در مورد کالای بارگنجی، حداکثر ظرف یک هفته پس از اجرای تشریفات متروکه، کالا از بارگنج خارج و بارگنج خالی به مرجع تحویل گیرنده تحویل می‌گردد. خروج کالا با بارگنج با موافقت کتبی صاحب آن امکانپذیر است. چنانچه بارگنج مذکور از تاریخ تخلیه محموله، متروکه شود و به مدت دو ماه از گمرک خارج نشود، بارگنج مذکور نیز مشمول مقررات متروکه می‌گردد.
تبصره۲ـ پرداخت مازاد حاصل فروش کالای متروکه به صاحب کالا، مستلزم ارائه حواله ترخیصیه شرکت حمل و نقل مربوطه است.
تبصره۳ـ مسؤولیت حفاظت و نگهداری کالا پس از تحویل به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با سازمان مذکور است.
تبصره۴ـ هزینه‌های انجام خدمات و سایر هزینه‌های کالاهای متروکه به هنگام خروج از اماکن گمرکی توسط سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی پرداخت و یا تعهد پرداخت می‌گردد.
تبصره۵ ـ حداکثر هزینه انبارداری قابل تأمین از حاصل فروش، شش ماه است و مابه التفاوت هزینه انبارداری به عهده سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی می‌باشد.

صدای وکیل پاسخ دهنده به سوالات حقوقی شما و ارائه دهنده مشاوره رایگان توسط وکیل دادگستری

 

مطالب مرتبط

قوانین امورگمرکی
امورگمرکی-بخش اول ـ تعاریف، سازمان و کلیات- فصل اول ـ تعاریف|وکیل امور گمرکی
امورگمرکی-بخش اول ـ تعاریف، سازمان و کلیات- فصل دوم ـ اهداف، وظایف و سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران|وکیل امور گمرکی
امورگمرکی-بخش اول ـ تعاریف، سازمان و کلیات- فصل سوم ـ کلیات- مبحث اول ـ حقوق ورودی و هزینه‌های خدمات|وکیل امور گمرکی
امورگمرکی-بخش اول ـ تعاریف، سازمان و کلیات- فصل سوم ـ کلیات- مبحث دوم ـ فناوری اطلاعات و ارتباطات|وکیل امور گمرکی

امورگمرکی-بخش اول ـ تعاریف، سازمان و کلیات- فصل سوم ـ کلیات-مبحث چهارم ـ تشریفات و کنترلهای گمرکی|وکیل امور گمرکی
امورگمرکی-بخش دوم ـ ارزش گذاری و قواعد مبدأ فصل اول ـ ارزش کالا-مبحث دوم ـ ارزش گمرکی کالای صدوری (صادراتی) |وکیل امور گمرکی
امورگمرکی-بخش دوم ـ ارزش گذاری و قواعد مبدأ -فصل دوم ـ قواعد مبدأ|وکیل امور گمرکی

امورگمرکی-بخش سوم ـ تشریفات قبل از اظهار|وکیل امور گمرکی
امورگمرکی- بخش ششم ـ تشریفات و شرایط عمومی اظهار و ترخیص|وکیل امور گمرکی
امورگمرکی- بخش هفتم ـ رویه‌های گمرکی-فصل اول ـ کالاهای ورودی- مبحث سوم ـ ورود موقت برای پردازش|وکیل امور گمرکی
امورگمرکی- بخش هفتم ـ رویه‌های گمرکی-فصل اول ـ کالاهای ورودی- مبحث چهارم ـ مرجوعی|وکیل امور گمرکی
امورگمرکی- بخش هفتم ـ رویه‌های گمرکی-فصل اول ـ کالاهای ورودی- مبحث پنجم ـ عبور خارجی|وکیل امور گمرکی
امورگمرکی- بخش هفتم ـ رویه‌های گمرکی-فصل اول ـ کالاهای ورودی- مبحث ششم ـ عبور داخلی|وکیل امور گمرکی

امورگمرکی- بخش هفتم ـ رویه‌های گمرکی-فصل اول ـ کالاهای ورودی-فصل دوم ـ کالاهای صدوری مبحث-اول ـ صدور قطعی|وکیل امور گمرکی

امورگمرکی- بخش هفتم ـ رویه‌های گمرکی-فصل اول ـ کالاهای ورودی-فصل دوم ـ کالاهای صدوری-مبحث دوم ـ استرداد حقوق ورودی|وکیل امور گمرکی
امورگمرکی- بخش هفتم ـ رویه‌های گمرکی-فصل اول ـ کالاهای ورودی-فصل سوم ـ سایر رویه‌ها مبحث اول ـ کالای مسافری|وکیل امور گمرکی
امورگمرکی- بخش هفتم ـ رویه‌های گمرکی-فصل اول ـ کالاهای ورودی-فصل سوم ـ سایر رویه‌ها- مبحث دوم ـ پیک سیاسی و بسته‌های پست سیاسی|وکیل امور گمرکی
امورگمرکی- بخش هفتم ـ رویه‌های گمرکی-فصل اول ـ کالاهای ورودی-فصل سوم ـ سایر رویه‌ها- مبحث سوم ـ مرسولات پست بین المللی|وکیل امور گمرکی

امورگمرکی- بخش هفتم ـ رویه‌های گمرکی-فصل اول ـ کالاهای ورودی-فصل سوم ـ سایر رویه‌ها- مبحث چهارم ـ فروشگاه‌های آزاد|وکیل امور گمرکی
امورگمرکی- بخش هفتم ـ رویه‌های گمرکی-فصل اول ـ کالاهای ورودی-فصل سوم ـ سایر رویه‌ها-مبحث پنجم ـ وسایل نقلیه برای مقاصد تجاری|وکیل امور گمرکی

به این مقاله امتیاز دهید