مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

تلفن ثابت

02166567311 (6 خط ویژه)

دیه جنین و همه‌چیز درباره آن

دیه جنین و همه‌چیز درباره آن

دیه سقط جنین یعنی مادر در بیست هفته اول بارداری جنین خود را از دست بدهد. حدودا نزدیک به بیست درصد از حاملگی‌ها به سقط جنین منجر می‌شود و نزدیک به ۸۰ در صد این سقط‌ها به هفته دوازدهم بارداری بازمی‌گردد. سقط جنین با از دست دادن تخمک بارور قبل از گرفتن تست مثبت بارداری متفاوت بوده، یک‌سری از محققان بر این موضوع معتقد هستند که نزدیک به ۴۰ درصد از تخمک‌ها قبل از اینکه مادر متوجه شود باردار است از دست می‌روند، به‌گونه‌ای که قبل از موعد ماهانه این تخمک‌ها از دست رفته و خانم در سر وقت عادت ماهیانه می‌شود. به‌طور کلی در این موضوع مادر به‌هیچ وجه متوجه باردار بودن و از دست دادن تخمک نمی‌شود. سقط جنین کاملاً حرام بوده و در هیچ مواردی این کار حایز نبوده و حتماً باید دیه آن پرداخته شود. تا اخر این مقاله از صدای وکیل با ما همراه باشید.

دیه جنین برعهده چه کسی است؟

دیه سقط جنین برعهده کسی است که باعث شده جنین سقط شود یعنی اگر مادر با خوردن قرص باعث این موضوع شود گردن مادر یا اگر دکتر با آمپول جنین را سقط کند برعهده دکتر است. اگر دیه گردن مادر باشد باید آن را به پدر و یا اگر پدر در قید حیات نباشد باید به وراث بپردازد. همچنین اگر کسی باعث سقط شود دیه باید به پدر و مادر بپردازد، به‌طور کلی اگر شخصی باعث سقط شود باید به درجه بالاتر این دیه را پرداخت کند. به‌گونه‌ای که حتی اگر پدر و مادر هردو باعث این موضوع شوند باید حتماً دیه را که واجب بوده و به گردن آن‌ها است به طبقه بالاتر بپردازند.

دیه جراحات‌های وارد شده برجنین سقط نشده به عهده چه کسی است؟

اگر در هنگام سقط و یا درگیری، سقط جنین به‌طور کامل صورت نگیرد ومنحبر به قطع عضو و یا فلجی در جنین شود؛ دیه برعهده کسی است که این نقض را به‌وجود آورده و مقدار دیه‌ای که باید پرداخت کند تقریباً با کل دیه جنین که در هرمرحله رشد بوده حساب می‌شود. این موضوع دیه به‌گونه‌ای است که اگر روح به جنین رسیده باشد یه مثقال( یعنی دیه یک انسان کامل) و اگر روح به آن نرسیده باشد نسبت به مرحله رشد محاسبه شده است.

دیه سقط جنین که مشخص نشده دختر است یا پسر چه‌گونه محاسبه می‌شود؟

هنگامی که شخص قبل از اینکه روح به جنین وارد شود سقط کند و جنسیت جنین مشخص نباشد یعنی اینکه دختر است یا پسر، نصف دیه دختر و نصف دیه پسر به‌معنای پرداخت هفتصد و پنجاه مثقال به گردن کسی که این سقط را انجام داده است و باید به طبقه بالاتر پرداخت کند.

هزینه دیه جنین در مراحل رشد چگونه است؟

دیه جنین باتوجه به اینکه در چه هفته‌ای و چه مرحله رشدی قرار دارد متفاوت محاسبه می‌شود، دیه محاسبه شده در مراحل زیر بدون در نظر گرفتن دختر و پسر بودن جنین انجام شده بنابراین محاسبه دیه زیر به‌شرح زیر است:
• اگر جنین ۱۶ هفته خود را پر کرده باشد و روح به آن وارد شده باشد، دیه یک جنین کامل برگردن کسی است که باعث سقط شده و همچنین دیه جنین دختر نصف دیه جنین پسر است.
• اگر جنین قبل از ۱۶ هفتگی سقط شود و روح به آن وارد نشده باشد دیه آن در مرحله‌های مختلف رشد تغییر می‌کند.
• نطفه: هنگامی که اسپرممرد با تخمک زن ترکیب می‌شود تا چهل روز یک نطفه شمرده می‌شود و سقط آن بیست مثقال است.
• علقه ( خون بسته) این موضوع در چهل روز دوم تشکیل شده و دیه آن چهل مثقال محاسبه شده است.
• پاره گوشت( مضغه) در چهل روز سوم بارداری تشکیل شده و دیه آن شصت مثقال بوده است.
• در هنگام تشکیل استخوان دیه هشتاد مثقال است.
• در زمانی که روی استخوان گوشت قرار بگیرد و سقط انجام شود دیه آن یکصد مثقال محاسبه شده است.

در چه زمانی سقط جنین حلال بوده و سن خاصی مهم نیست؟

پس از اینکه انعقاد نطفه رخ دهد دیگر سقط جنین جایز نبوده و اگر این‌کار صورت گیرد حرام شمرده می‌شود؛ اما این موضوع زمانی دیگر حرام نیست که جان مادر در خطر باشد. همچنین اگر حول جنین به‌شدت سخت و خطرناک باشد و به‌جز سقط دیگر کاری نمیشه کرد آن‌گاه سقط حلال بوده است. موضوعی که در این‌باره باید به آن دقت کرد این بوده که قبل از اینکه روح در جنین وارد شود این سقط حلال بوده و بعد از وارد شدن روح باز در این نوع سقط حرام است.

به این مقاله امتیاز دهید