مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

تلفن ثابت

02166567311 (6 خط ویژه)

سفته الکترونیکی چیست و چه کاربردی دارد؟

سفته یکی از اسناد رایج در کشور می‌باشد که افراد زیادی جهت انجام امور مالی خود از آن استفاده می‌کنند. طبق روال گذشته، هنوز هم این سند با فرمت کاغذی و با امضای دستی بین اشخاص حقیقی و حقوقی مبادله می‌شود و افراد برای تهیه آن به بانک‌ها مراجعه میکنند. اما امروزه سفته الکترونیکی نیز جایگزین شده است. برای آنکه بدانید سفته الکترونیکی چیست با صدای وکیل همراه باشید.

سفته الکترونیکی چیست؟

در این قسمت میخواهیم بدانیم سفته الکترونیکی چیست ؟ در واقع باید گفت که سفته الکترونیکی، یک سند تجاری است که به صورت الکترونیکی، صادر شده و به موجب آن، صادر کننده، پرداخت مبلغی را در قبال شخص دیگر، متعهد می شود. نحوه تکمیل و دریافت سفته اینترنتی، مراجعه به سامانه های پیش بینی شده، برای انجام این امر بوده و پشت نویسی آن، با انتخاب گزینه ظهر نویسی، در سایت مربوطه و وارد کردن مشخصات شخص مورد نظر می باشد.

ضمنا این مورد را هم باید گفت که، از تاریخ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ افراد می‌توانند در منزل خود و بدون مراجعه حضوری سفته الکترونیک خریداری کنند. و تمام مراحل دریافت، صدور و ظهرنویسی سفته هم بدون حضور به شعب بانکی به صورت الکترونیکی قابل انجام است. در نهایت افراد می‌توانند به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین تمام امور مربوط به سفته را انجام دهند.

سفته الکترونیکی در چه مواردی استفاده می‌شود؟

تا به اینجا دانستید سفته الکترونیکی چیست ؟ حال می خواهیم بگوییم این سفته در چه مواردی قابل استفاده است. در واقع میتوان گفت، بیش‌ترین کاربرد سفته الکترونیک برای ضمانت دریافت وام و تسهیلات می‌باشد. سفته الکترونیک می‌تواند به عنوان سفته ضمانت کار، سفته حسن انجام کار و هرگونه ضمانت استفاده شود. همچنین از آن می‌توانید جهت تضمین تعهد بین دو نفر استفاده نمایید. سفته الکترونیک در واقع همان سفته کاغذی است و کاربردی مشابه آن دارد.

 سفته الکترونیکی چه مزایایی دارد؟

حال که متوجه آن شدید که سفته الکترونیکی چیست میخواهیم برایتان بگوییم که سفته الکرتونیکی چه مزایی دارد؟ مهم‌ترین مزیت سفته الکترونیک اعتبار بالاتر آن و رسیدن جعل اسناد به صفر است. بعضی از مهم‌ترین مزایای سفته الکترونیکی به شرح زیر می‌باشد:

امنیت بالای سفته الکترونیکی:

راحتی و همچنین امنیت تهیه این نوع سفته بسیار بیشتر از کاغذی آن است. چون بدون مراجعه می‌توانید آن را بخرید. همچنین در یک بستر کاملاً قانونی مشخصات شما ثبت می‌شود و دیگر امکان جعل و هرگونه سواستفاده از آن وجود ندارد.

کمک به حفظ محیط زیست:

برای تولید سفته مثل دیگر اسناد کاغذی، حجم زیادی از درختان باید قطع شود. اما با فراگیر شدن خرید آنلاین سفته، این کاغذها به فایل‌های کامپیوتری تبدیل می‌شود.

صرفه جویی در زمان:

برای تهیه سفته آنلاین، نیازی به مراجعه به بانک و اتلاف وقت در ترافیک خیابان نیست. بنابراین سفته‌های الکترونیکی علاوه بر کاهش کاغذبازی و آلودگی هوا، به صرفه‌جویی در زمان هم کمک می‌کند.

بررسی سابقه پرداختی صادرکننده:

با روی کارآمدن سفته‌های الکترونیکی، سامانه‌ای هم برای اعتبارسنجی به این سیستم اضافه خواهد شد تا امکان بررسی سوابق صادرکننده وجود داشته باشد. این سیستم، تکمیل‌کننده سامانه خرید سفته الکترونیکی است و هر متقاضی می‌تواند با وارد کردن اطلاعات خود، در مدت زمان کوتاهی، گزارش اعتباری خود را دریافت کند.

دریافت وام با سفته:

همان‌طور که گفتیم، سفته نوعی ضمانت است. بنابراین برای ضمانت دریافت وام هم می‌توان از آن استفاده کرد. اگر وارد صفحه وام بانکی در مجله لندو شوید، متوجه خواهید شد که بیشتر بانک‌های کشور، تنها نامه کسر از حقوق کارمند رسمی و برگه چک را به‌عنوان ضمانت قبول دارند. پس دانستید که سفته الکترونیکی چیست و چه مزایایی دارد!!

دریافت سفته الکترونیک چگونه است؟

جهت خرید سفته الکترونیکی می‌توانید به درگاه یکی از بانک ها مراجعه نمایید. جهت صدور سفته الکترونیک اطلاعات زیر نیاز است. سپس میتوانید سفته را دریافت کنید:

  • اطلاعات صادرکننده سفته شامل شماره ملی، شماره همراه
  • اطلاعات حساب صادرکننده سفته شاما شماره حساب و اطلاعات کارت بانکی جهت احراز هویت
  • تاریخ سررسید سفته، مشخصات گیرنده و مبلغ سفته الکترونیک
  • پس از صدور سفته الکترونیک فایل pdf سفته را به همراه شماره ملی خود تحویل گیرنده دهید.

اما یک نکته مهم که در اینجا باید گفت این است که اگر گیرنده سفته نسخه pdf سفته را گم کند باز هم سفته اعتبار دارد زیرا اطلاعات آن در سامانه ثبت شده است.

چگونه سفته الکترونیکی را تسویه کنیم؟

تا به اینجا دانستید سفته الکترونیکی چیست و چه مزایایی دارد. حال سوالی که ممکن است برایتان پیش بیایید آن است که چگونه سفته الکترونیکی را تسویه کنیم؟ در این باره باید گفت که تسویه سفته الکترونیکی کار ساده‌ای می‌باشد. جهت انجام این کار کافیست وارد سامانه سفته الکترونیک شده، شناسه مخصوص سفته را وارد کرده و مبلغی را که می‌خواهید به گیرنده پرداخت کنید را ثبت می‌نمایید. گیرنده سفته نیز باید وارد سامانه صدور سفته الکترونیک شده و دریافت وجه را تایید نماید. اطلاعات ثبت شده در دیتابیس ثبت خواهد شد و نیاز نیست دیگر نگران آن باشید.

آیا میشود سفته الکترونیکی دیگران را ضمانت کرد؟

در جواب این سوال باید اینطور پاسخ داد که اگر سفته شما نیاز به ضمانت شخص دیگری دارد نگران نباشید در سامانه صدور الکترونیکی سفته، امکان ضمانت سفته دیگران به صورت اینترنتی وجود دارد. بنابراین برای این کار ضامن سفته باید در سامانه احراز هویت کرده و گواهی امضای دیجیتال خود را دریافت نماید. سپس با وارد کردن شناسه یکتای سفته مورد نظر و کدملی صادرکننده می‌توانید سفته شما را ضمانت کرده و پرداخت آن را متعهد شد.

همچنین باید گفت که در صورتی که برای دیگران ضمانت می‌کنید حتما توجه کنید فرد دارای رتبه اعتباری بالایی باشد. جهت اطلاع از این موضوع باید در برنامه” ساد۲۴” فرد مورد نظر را اعتبارسنجی کنید  و در صورت بالابردن رتبه اعتباری ضمانت ایشان را انجام دهید.

جمع بندی

در نهایت شما در این مقاله دانستید که سفته الکترونیکی چیست. همچنین دانستید که دریافت سفته به صورت الکترونیک نسبت به سفته های کاغذی امکان خطر جعلی بودن را کاهش می دهد.و ضمنا امکان پرداخت مبلغی بیشتر بابت هر برگ سفته را به حداقل می رساند. در ضمن در روش غیر حضوری در هر مکان و هر ساعتی از شبانه روز می توانید نسبت به دریافت سفته اقدام کنید. ضمنا این نکته را هم باید گفت که، همانطور که نسخه‌ی ساده‌ی سفته در مقام دعوی و از نظر حقوقی قابل استناد است، نسخه‌ی الکترونیکی سفته نیز دارای چنین اعتباری است.

به این مقاله امتیاز دهید