مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

تلفن ثابت

02166567311 (6 خط ویژه)

شکایت کلاهبرداری به زبان ساده

شکایت کلاهبرداری به زبان ساده

کلاهبرداری از جمله جرائمی است که قانونگذار، مجازات بسیار سنگینی برای مجرم در نظر گرفته است. کسی که با سوء نیت و فریب برای تصاحب مال دیگران اقدام و در این راه از حقه و تقلب استفاده کند مرتکب کلاهبرداری شده است.
اثبات جرم کلاهبرداری به دلیل ماهیت و ارکان آن، جزو سخت‌ترین و پیچیده‌ترین پرونده‌های کیفری به حساب می‌آید. به همین دلیل قصد داریم در ادامه توضیحات مفیدی در خصوص کلاهبرداری ارائه دهیم:برای دریافت مساوره رایگان وکیل کلاهبرداری با ما در ارتباط باشید

چگونه برای شکایت به جرم کلاهبرداری اقدام کنیم؟


اولین قدم جهت تشکیل پرونده کلاهبرداری، تهیه و تنظیم شکایتنامه می‌باشد. از نظر من، مهمترین قسمت کار هم همین قسمت است چون یک وکیل باید تمامی مراحل پرونده تا پایان در ذهنش پیش‌بینی کند ضعف و قوت مدارکش را ارزیابی کند و با توجه به داشته هایش شکایتنامه اش را طراحی کند.
بگذریم… بعد از تنظیم شکایتنامه صحیح و قانونی باید در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نسبت به ثبت آن اقدام نماییم تا به دادسرا ارسال شود.
در دادسرا پرونده ها بررسی اولیه شده، پرونده های دارای اشکال به دفاتر بازگردانده و پرونده های بدون نقص و اشکال بین شعبات بازپرسی و دادیاری تقسیم می شوند بازپرسی و دادیاری فرق هایی با هم دارند که در اینجا کاری به آن نداریم. خلاصه باید منتظر باشیم که پیامک تعیین شعبه به ما ارسال شود تا به دادسرا و شعبه مربوطه برویم. در این مرحله اگرچه دادسرا موظف است شکایت شاکی را حتی به صورت شفاهی قبول نماید ولی سفارش میکنم به این حرفها توجه نکنید و برای طرح موفق شکایت خود حتما مراحل آن را طبق رویه صحیح طی کنید و برای آن طرح و برنامه حساب شده داشته باشید.

مفهوم کلاهبرداری

شرایط جرم کلاهبرداری:
سه اصل زیر از شروط جرم کلاهبرداری می‌باشد:
• منتفع شدن فرد کلاهبردار و یا بهره مندی شرکای وی
• رسیدن ضرر به فرد مالباخته و از دست رفتن اموال او
• استفاده از شگردهای فریبکارانه و صحنه سازی های متقلبانه


در مفهوم حقوقی، تصاحب مال فرد دیگری با استفاده از نیرنگ و فریب گسترده و برنامه ریزی شده و جلب رضایت مالباخته کلاهبرداری گفته می‌شود. معمولا شخص کلاهبردار با صحنه‌سازی‌ های پیچیده و در برخی موارد ارتکاب جرم‌های موازی مثل جعل اسناد و جعل عنوان و… برای به دست آوردن مال فرد مالباخته تلاش می‌کند.
در نتیجه شخص کلاهبردار بدون توسل به زور اموال شخص مقابل را با رضایت خودش بدست می‌آورد.

چگونگی مراحل شکایت کلاهبرداری


اشاره کردیم که ابتدا باید نسبت به شکایت خود در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام کنید. سپس پرونده کیفری مربوطه به شعبه دادیاری و یا بازپرسی ارجاع و در آن شعبه ثبت می‌شود. پس از ثبت، شاکی همراه با وکیل خود جهت شرح و بیان ماجرا بعد از دریافت ابلاغیه باید در شعبه حاضر شوند.
بعد از اخذ اظهارات شاکی و بررسی مدارک و ادله اثبات جرم کلاهبرداری، بازپرس در صورت تایید اتهام به متهم، وی را با صدور ابلاغیه مبنی بر اتهام کلاهبرداری، به محکمه فرا می‌خواند. این شروع تحقیقات است که مسیری زمانبر خواهد داشت نهایتا اینکه پس از بررسی مدارک و تکمیل تحقیقات، دادسرا نسبت به اخذ آخرین دفاع از متهم و صدور کیفرخواست اقدام می‌کند و پرونده را به دادگاه کیفری ارسال میکند.

نحوه رسیدگی به شکایت از جرم کلاهبرداری


دقت داشته باشید که رسیدگی به شکایت در شعبات دادسرا، دادیاری و یا بازپرسی ابتدا به صورت مجزا و مستقل است یعنی طرفین دعوای کیفری همدیگر را ملاقات نکرده و به صورت تنها نزد بازپرس و دادیار می‌روند. البته در صورت صلاحدید بازپرس یا دادیار در روند بررسی شکایت کلاهبرداری، امکان فراخوانی طرفین دعوا و مواجهه حضوری میان آنها وجود دارد.
راستی یادتان باشد در صورتی که فرد کلاهبردار کارمند دولت، شهرداری و یا موسسات عمومی باشد و یا به دروغ خود را به عنوان کارمند یکی از این نهادها معرفی کرده باشد؛ مجازات وی سنگین‌تر می‌شود.

نکته مهم:
پس از معاملات، افراد زیادی به ما مراجعه میکنند، طرف مقابل خود را به خاطر دروغهایش متهم به کلاهبرداری کرده و از ما میخواهند برایشان کاری کنیم.
توجه داشته باشید در دادگستری یک نفر را به صرف گفتن یک یا چند دروغ که معمولا قابل اثبات نیست (حتی اگر هم باشد)، کلاهبردار قلمداد نمیکنند و طرح شکایت از چنین افرادی تحت عنوان کلاهبرداری فقط باعث از دست رفتن زمان و تحمل هزینه است پس دقت کنید اگر دوستان بی تجربه شما را تشویق به شکایت کلاهبرداری کردند فریب نخورید چون واقعا برای اثبات این ادعا نیاز به مدارک و ادله جهت نشان دادن حیله و مانور متقلبانه شخص می‌باشد. شاید به همین دلیل است که در دادسراها تعداد پرونده های ناموفق مربوط به کلاهبرداری افزایش یافته است.

حرف آخر
در آخر هم یک نکته را باز هم بگویم و بروم:
مشورت کن جانم
قبل از معامله مشورت کن نه بعدش
از قدیم گفتن:
علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد

2/5 - (2 امتیاز)