مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

تلفن ثابت

02166567311 (6 خط ویژه)

مراحل ثبت نرم افزار دارای شرایط اختراع|ثبت اختراع

اگر فرد مدعی باشد که نرم افزار وی دارای شرایط یک اختراع است باید برای بررسی محصولات نرم‌افزاری خود، مراحل زیر را به ترتیب طی کند

متقاضی که مدعی است نرم افزار وی اختراع می باشد و کلیه شرایط مندرح در قانون ثبت اختراعات و آئین نامه‌های اجرایی مربوطه و همچنین شرایط مندرح در قانون حمایت از پدید آورندگان نرم افزارهای رایانه ای و آئین نامه اجرایی آن را داراست می‌بایست ابتدا به اداره مالکیت صنعتی ………………………….

 

مشاوره حقوقی رایگان با وکیل خوب دادگستری

اگر فرد مدعی باشد که نرم افزار وی دارای شرایط یک اختراع است باید برای بررسی محصولات نرم‌افزاری خود، مراحل زیر را به ترتیب طی کند

متقاضی که مدعی است نرم افزار وی اختراع می باشد و کلیه شرایط مندرح در قانون ثبت اختراعات و آئین نامه‌های اجرایی مربوطه و همچنین شرایط مندرح در قانون حمایت از پدید آورندگان نرم افزارهای رایانه ای و آئین نامه اجرایی آن را داراست می‌بایست ابتدا به اداره مالکیت صنعتی مراجعه کرده و اقدامات لازم را انجام دهد. 

 

  الف.  متقاضی باید توجه داشته باشد که اخذ تایید فنی برای ثبت نرم افزار با اخذ تایید فنی ثبت اختراع متفاوت می‌باشد. در مورد نخست نرم افزار پس از ثبت تحت حمایت قانون کپی رایت قرار میگیرد و مدت زمان انجام آن کوتاهتر از اخذ تاییدیه ثبت اختراع میباشد.
  ب.   متقاضی با مراجعه به اداره مالکیت صنعتی و دریافت نامه درخواست بررسی نرم افزار و تهیه مدارک زیر می تواند صرفاً به دبیرخانه مرکزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مراجعه کرده و مدارک مذکور را تحویل و به منظور پی‌گیری شماره ثبت دبیرخانه را دریافت کند.
 ج. CD مدارکی را متقاضی باید به دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک ارائه کند عبارت است از:

  1. نامه درخواست بررسی محصول نرم‌افزاری خود را که از اداره مالکیت صنعتی دریافت کرده(ممهور به مهر برجسته آن اداره)
  2. یک نسخه از شرح و توصیف اختراع
  3.  یک نسخه از اظهارنامه
  4. در سایت شورای عالی انفورماتیک کشور)
  5. تهیه رزومه ( (CV مربوط به متقاضی/متقاضیان به انضمام معرفی سه تا 5 استاد صاحب نظر (آدرس محل کار، تلفن و ایمیل آنها) در حوزه مربوط به نرم افزار مورد ادعا. که در زمینه نرم افزار مربوطه متخصص و صاحب نظر باشند.
  6.    تائیدیه مراکز یا سازمانهایی که نرم‌افزار به آنها ارائه شده و مورد تایید آنها بوده است (درصورت موجود بودن)
  7. چنانچه نرم‌افزار جزیی از سخت افزار است، تهیه فایل پاورپوینت برای شرح نرم‌افزار و ارتباط آن با سخت افزار.
  8. اسکن کلیه مدارکی که بصورت فیزیکی (کاغذی) برای بررسی به دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک ارسال می‌شود (مانند شرح و توصیف اختراع، ادعانامه، ..) باید در CD برنامه موجود باشد. از این CD باید 6 نسخه یکسان تهیه و روی کلیه آنها نام نرم افزار و نام متقاضی مشخص باشد.
  9.  ارائه قفل سخت افزاری به تعداد( 4 عدد سی دی) درصورت وجود
  10.   نرم‌افزار باید به گونه‌ای به مدارک الحاق شود تا از بروز احتمالی مفقود شدن جلوگیری به عمل آید، در غیر اینصورت مسؤولیت CD با شخص متقاضی است.
  11.   نرم افزار باید قابل اجرا وAuto Run  باشد. 

 د. پی‌گیری نامه درخواست پس از سپری شدن 4 ماه ( که پس از گذشت این مدت و مطرح شدن گزارش بررسی محصول در کمیته حق اختراع، پاسخ مناسب از سوی دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک کشور برای متقاضی تهیه شده و به وی اعلام می‌شود).
   ه. دریافت پاسخ از طریق فاکس یا پست الکترونیکی متقاضی و یا ارسال از طریق پیک با هزینه شخص متقاضی.

صدای وکیل پاسخ دهنده به سوالات حقوقیه شما و ارائه دهنده مشاوره رایگان توسط وکیل دادگستری

به این مقاله امتیاز دهید