مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

تلفن ثابت

02166567311 (6 خط ویژه)

وکالت بلاعزل و انواع آن

وکالت بلاعزل و انواع آن

وکالت بلاعزل، به وکالتی گفته می شود که از طریق آن موکل برخی از اختیارات خود را به وکیل خود واگذار می کند. این نوع وکالت انواع مختلفی دارد وکالت بلاعزل عام و خاص انواع وکالت بلاعزل محسوب می شوند‌. البته توجه داشته باشید که این نوع وکالت خطراتی هم به همراه دارد. دشواری بر هم زدن عقد وکالت و عزل وکیل از خطرات این وکالت است. اما چگونه این وکالت را باطل کنیم؟ وکالت بلاعزل ملک و خودرو چگونه است؟ با صدای وکیل همراه باشید همراه باشید تا اطلاعات مفید و مختصری در این مورد ارائه دهیم.

وکالت بلاعزل چیست و چگونه باطل می شود؟


وکالت بلاعزل، به وکالتی گفته می‌شود که موکل تمام اختیارات خود را به وکیل خود اعطا کرده است و حتی اختیار برکناری وکیل را نیز نخواهد داشت. به بیان دیگر موکل دیگر نمی تواند عقد وکالت را برهم بزند. تنها زمانی موکل می تواند وکیل را عزل کند که در قرارداد ذکر شده باشد و این اختیار را شرط نکرده باشد. اما این وکالت چگونه باطل می شود؟
• هنگامی که وکیل از وکالت استعفا دهد وکالت بلاعزل نیز باطل خواهد شد.
• در برخی از موارد شخصی که به وکیل وکالت داده است در دادگاه ادعا می‌کند که عقد لازمی میان وی و وکیل عقد نشده است. در این صورت دادگاه وکیل را عزل خواهد کرد. در این شرایط، ادعا موکل با توجه به مدارک و اسناد بررسی می شود و با شهادت شهود اثبات می شود.
• فوت وکیل یا جنون از دیگر مواردی است که سبب باطل شدن وکالت بلاعزل می شود.
• اگر خود شخص موکل، وکالت خود را انجام دهد وکالت بلاعزل باطل خواهد شد.
• اگر موضوع وکالت از بین برود یا به اتمام برسد وکالت بلاعزل باطل می شود.
• اگر وکیل ممنوع کار شود وکالت بلاعزل باطل می شود.

انواع وکالت بلاعزل


وکالت بلاعزل دو نوع است که عبارتند از:
• وکالت بلاعزل عام: در این نوع وکالت، موکل برای انجام تمامی امور خود، به وکیل وکالت بلاعزل عام می‌دهد. با توجه به نوع وکالت وکیل می تواند در تمام امور زندگی موکل دخالت کند و حق عمل و پیگیری کردن امور را دارد. این نوع وکالت تا زمان زنده بودن وکیل باقی می ماند.
• وکالت بلاعزل خاص: در وکالت بلاعزل خاص وکیل فقط در امور شخصی حق وکالت دارد و فقط اختیار امور تعیین شده از سوی موکل را خواهد داشت. این نوع وکالت برای موضوعاتی مانند خرید و فروش ملک و.. اعطا می شود.

وکالت بلاعزل ملک چیست؟

اغلب وکالت بلاعزل ملک برای فروش اعطا می گردد. این وکالت قابل فسخ نبوده و پایدار است. با توجه به اینکه این وکالت بلاعزل است اما همواره با فوت یا جنون هر کدام از طرفین این وکالت باطل خواهد شد. با توجه به قوانین، موکل می تواند وکیل را عزل کند مگر اینکه شرط عدم عزل در قرارداد قرار گرفته باشد. در برخی از مواقع این وکالت می تواند سبب سوء استفاده شود چرا که برخی از افراد بدون درج در سند رسمی، بدون اینکه از مشخصات اطلاعی داشته باشند از طریق وکالت بلاعزل خود اقدام به انتقال ملک خواهند کرد.

وکالت بلاعزل در ارث


در برخی از مواقع ممکن است برای تقسیم ارث، ورثه وکالت نامه ای در خصوص وکالت تام و بلاعزل ارائه دهند. با توجه به این وکالت نامه می توانند برای انتقال اموال اقدام کنند. همانطور که در قسمت بالا گفتیم اگر موکل یا وکیل فوت کنند وکالت بلاعزل باطل خواهد شد. در این شرایط اگر فرد وکالت نامه را قبل از فوت تنظیم کرده باشد صحیح و معتبر بوده اما اگر بعد از فوت تنظیم شده باشد صحیح نیست و در این اموال همه ورثه سهیم هستند.

سخن آخر


وکالت بلاعزل اگر به درستی انجام شود و به وکیل معتبری این اختیارات داده شود بی شک سبب تسهیل امور شما می شود اما اگر بدون آگاهی و اطلاعات این اقدامات را انجام دهید ممکن است مشکل جبران نشدنی به ارمغان بیاورند. مجموعه تخصصی با با بهره‌مندی از وکلای مجرب می توانند با ارائه مشاوره رایگان در این مورد، شما را همراهی کنند. شما می توانید در صورت وجود هر گونه سوال و ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری از طریق شماره های درج شده با ما تماس بگیرید.

2.5/5 - (2 امتیاز)