مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

تلفن ثابت

02166567311 (6 خط ویژه)

پرسش های پرتکرار در زمینه ثبت شرکت

پرسش های پرتکرار در زمینه ثبت شرکت…

سهامداران شرکت با مسئولیت محدود می تونن زیر سن قانونی 18 سال باشند؟

بله در صورتیکه عضو هیات مدیره نباشند و فقط سهامدار باشند مانعی وجود ندارد.

در مورد عزل مدیر یا مدیران در شرکت با مسئولیت محدود متن صریحی وجود نداره و در عمل مشکلاتی در صورت بروز اختلاف بین شرکا ایجاد کرده، برای رفع این مشکل چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟

موجب ماده ١٠۴ ق.ت. شرکت با مسئولیت محدود ممکن است توسط یک یا چند مدیر موظف یا غیرموظف که از بین شرکا یا خارج آنان انتخاب می گردند اداره شود. ملاحظه می شود که قانونگذار انتخاب مدیر یا مدیران را برای مدت محدود یا نامحدود در اختیار شرکا گذاشته و در مورد عزل آنان تصریحی ننموده است که در عمل مشکلات زیادی به هنگام بروز اختلاف ایجاد می کند. بعضی از حقوقدانان معتقدند که قابل عزل بودن مدیران ممکن است در اساسنامه شرکت تصریح گردد، عده ای دیگر نیز معتقدند عزل مدیر با در دست داشتن دلایل موجه و با تقدم دادخواست از دادگاه تقاضا گردد. در حقوق فرانسه رضایت عده ای از شرکا که بیش از نصف سرمایه و دلایل موجه نیز داشته باشند برای عزل مدیر کافی است، ضمنا شرکا می توانند از دادگاه تجارت نیز به موجب ماده ۵۵ قانون ٢۴ ژوییه ١٩۶۶ تقاضای عزل مدیر را به شرط داشتن دلایل کافی درخواست نمایند. در حال حاضر به نظر می رسد که مجمع عمومی عادی در صورت تقصیر مدیریت می تواند نسبت به عزل مدیر متخلف اتخاذ تصمیم نماید.

شرکت با مسئولیت محدود حداقل از ٢ نفر تشکیل میشه اگر یکی از شرکا فوت کنه آیا شرکت می تونه با یه مدیر به فعالیت تجاری خودش ادامه بده یا خیر؟

شرکت با مسئولیت محدود با استناد به ماده ٩۴ ق.ت. حداقل از ٢ نفر تشکیل می گردد. حال اگر یکی از شرکا فوت نماید متن قانونی وجود ندارد که شرکت بتواند با یک شریک به بقای خود ادامه دهد اما برای جلوگیری از انحلال بهتر است که شرکت به فعالیت خود ادامه دهد. پیش بینی ماده قانونی در این زمینه ضروری است تا اشخاص ذینفع بتوانند از دادگاه تقاضای انحلال شرکت مزبور را بنمایند .

نوع شرکت مسئولیت محدود در مالیات شرکت تفاوتی ایجاد می کنه؟

نوع شرکت تفاوتی در تعیین مالیات نخواهد داشت. مالیات شرکت بر اساس کارکرد سالیانه شرکت ها و سود برآورد شده بر اساس دفاتر شرکت بدون توجه به نوع آنها تعیین خواهد شد.

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود باید آدرسی رو برای شرکت در نظر گرفت. این آدرس یا مکان حتما باید دارای سند به نام یکی از اعضا باشه یا باید اجاره نامه باشه یا اینکه نیازی به چیزی نیست ؟ میشه آدرس رو بدون داشتن سند یا اجاره نامه قرار داد؟

در مرحله ثبت شرکت نیازی به سند یا اجاره نامه به نام شرکت نیست و می توان آدرسی مثل محل زندگی یکی از اعضا را به عنوان آدرس شرکت اعلام کرد. اما پس از ثبت شرکت و در مرحله تشکیل پرونده دارایی نیاز به سند یا اجاره نامه به نام شرکت دارید. پس بهتر است از ابتدا آدرسی با سند یا اجاره نامه به نام شرکت اعلام نموده و یا آدرسی را اعلام کنید که پس از ثبت، امکان تغییر سند یا اجاره نامه آن به نام شرکت وجود داشته باشد تا در مرحله تشکیل پرونده دارایی مجبور به تغییر آدرس و صرف زمان و هزینه اضافی نگردید. با این حال در صورتی که در مرحله ثبت آدرسی اعلام نموده اید که سند یا اجاره نامه به نام شرکت ندارد، می توانید در مرحله تشکیل پرونده دارایی از صورتجلسه تغییر آدرس استفاده نمایید .

چگونه می تونیم از وجود اسم خود در هیئت مدیره شرکتی با مسئولیت محدود مطمئن بشیم؟

در صورتیکه شخص تازه وارد شرکت شده باشد از طریق آخرین آگهی تغییرات و در صورتیکه از ابتدای ثبت شرکت عضو بوده از طریق آگهی تاسیس میتوان از وجود اسم شخص در هیات مدیره مطمئن شد. آگهی های شرکت را می توانید از طریق جستجو در سایت روزنامه رسمی بیابید .

به این مقاله امتیاز دهید