مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

تلفن ثابت

02166567311 (6 خط ویژه)

کیفرخواست و شرایط صدور آن چیست؟

در این مقاله می خواهیم به شما بگوییم که کیفر خواست و شرایط صدور آن چیست ؟ اما قبل از آن باید گفت وقتی جرمی صورت میگیرد؛ با اعلام جرم به کلانتری و اداره پلیس کار رسیدگی به جرم آغاز می شود. در این بین بازپرس مثل یک کارآگاه تمامی جوانب یک مجرم و صحنه جرم را زیر ذربین قرار می دهد . و تا زمانی که تکلیف اینکه جرم چگونه به وقوع پیوسته است و متهم پرونده کیست پرونده در دادسرا می ماند. و به محض آنکه بازپرس پرونده تشخیص دهد شخص متهم مجرم است اقدام به صدور کیفرخواست می کند. برای آنکه بیشتر بدانید کیفر خواست و شرایط صدور آن چیست همراه صدای وکیل باشید.

کیفرخواست چیست ؟

همانطور که گفتیم، پس از آنکه بازپرس پرونده تشخیص داد شخص متهم مجرم است اقدام به صدور کیفر خواست میکند. اما کیفر خواست و شرایط صدور آن چیست ؟ در واقع باید گفت؛ کیفرخواست ادعایی است که دادستان درباره مجرمیت شخص متهم می‌کند و از دادگاه می‌خواهد تا به آن رسیدگی شود و حکم لازم صادر گردد. در حقیقت باید اینطور گفت که دادستان با صدور کیفرخواست، بیان می‌دارد که تحقیقات دادسرا به این نتیجه رسیده که متهم پرونده مجرم است و از دادگاه درخواست کیفر و مجازات می‌کند.

شرایط صدور کیفر خواست چیست؟

همانظور که گفتیم کیفرخواست به ادعایی گفته می‌شود که دادستان درباره مجرمیت متهم اعلام می‌کند و از دادگاه می‌خواهد تا به این موضوع رسیدگی نماید و در این خصوص حکم لازم صادر شود. در این خصوص باید در نظر داشت که نظر بازپرس در هنگام کشف جرم، کاملا سرنوشت ‌ساز است. نظر بازپرس پس از اتمام تحقیقات مقدماتی و شرایط صدور کیفر خواست دو حالت دارد:

1- در شرط اول بازپرس یا تشخیص می‌دهد که عمل متهم، مجرمانه نیست و با صدور قرار موقوفی تعقیب، به امر تحقیقات پایان خواهد داد.

2- و یا تشخیص می‌دهد عمل متهم، مجرمانه بوده که در این حالت قرار جلب به دادرسی صادر خواهد کرد. قرار جلب به دادرسی بازپرس برای دادستان ارسال خواهد شد. ضمنا این را هم باید گفت که، دادستان باید حداکثر ظرف 3 روز نظر نهایی خود را در خصوص قرار جلب به دادرسی اعلام نماید. پس دانستید که کیفر خواست و شرایط صدور آن چیست.

فرد شاکی حق اعتراض به کیفرخواست را دارد ؟

حال که دانستید کیفر خواست و شرایط صدور آن چیست ؟ ممکن است این سوال نیز برایتان پیش بیایید که آیا فرد شاکی حق اعتراض به کیفر خواست را دارد؟ در این باره باید گفت که بله، شاکی حق اعتراض دارد، اعتراض او به همراه پرونده نیز به دادگاه ارسال می‌شود. و چنانچه دادگاه اعتراض او را پذیرفت، قرار دادسرا را فسخ و پرونده را جهت ادامه تحقیقات و صدور کیفرخواست به دادسرا اعاده می‌دهد و اگر اعتراض را وارد ندانست با رد آن، قرار را تأیید می‌کند.

اما ممکن است در این بین بازپرس پرونده اجازه اعتراض ندهد؛ به این صورت که زمانی که او اقدام به صدور قرار جلب دادرس و در نهایت صدور کیفرخواست می کند ، اعتراض ممکن نیست . دلیل عدم امکان اعتراض به کیفرخواست این است که در صورتی که متهم اعتراضی به صدور کیفرخواست داشته باشد می تواند آن را در دادگاه مطرح کند .

ضمنا در ادامه باید گفت که؛ ماده ۲۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری نیز در خصوص همین نکه بسیار مهم است: هنگامی که دادگاه اعتراض شاکی به قرار منع یا موقوفی تعقیب را موجه بداند، آن را نقض و قرار جلب به دادرسی صادر می‌نماید.  و در مواردی که به نظر دادگاه، تحقیقات دادسرا کامل نباشد، بدون نقض قرار می‌تواند تکمیل تحقیقات را از دادسرا بخواهد یا خود اقدام به تکمیل تحقیقات نماید. همچنین موارد نقص تحقیق باید به ‌تفصیل و بدون هرگونه ابهام در تصمیم دادگاه قید شده و در صورت نقض قرار اناطه توسط دادگاه، بازپرس تحقیقات خود را ادامه خواهد داد.

موارد ذکر شده در کیفرخواست چیست؟

تا به این قسمت از مقاله دانستید کیفر خواست و شرایط صدور آن چیست ؟ حال می خواهیم بگوییم در متن یک کیفر خواست چه مواردی نوشته میشود. در واقع باید گفت که، موارد مورد ذکر شده در کیفرخواست بر طبق بند ماده ۲ قانون اصلاح قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب درج شده که مشخصات فردی متهم از جمله نام و نام خانوادگی، سن، نام پدر، محل اقامت، شغل، میزان تحصیلات، وضعیت تاهل اولین موردی است که باید ذکر شود.همچنین در ادامه نیز نوع اتهام وی، دلایل اتهام، نوع قرار تامین با قید این که متهم آزاد یا بازداشت می باشد، موارد قانونی مورد استناد، محل و تاریخ وقوع جرم و همچنین سابقه محکومیت کیفری البته تنها در مواردی که متهم دارای سابقه باشد، در متن کیفرخواست قید خواهند شد.

صدور کیفرخواست بیانگر چه پیامی است؟

هنگامی که دانستید کیفر خواست و شرایط صدور آن چیست باید بدانید صدور کیفر خواست چه پیامی دارد؟ زمانی که کیفرخواست صادر می شود بیانگر نکاتی است که ما در اینجا به مهم ترین آنها اشاره خواهیم کرد:

1- از متهم بازجویی قانونی به‌ عمل ‌آمده است.

2- تمام دلایل و اسناد مدارک مربوط به جرم ارتکابی جمع آوری شده است.

3- از متهم دفاعیات آخرش اخذ شود.

4-  بازپرس دلایل موجود را برای تعقیب کیفری متهم کافی تشخیص داده است.

5-  سن مرتکب جرم، زیر پانزده سال، نبوده است.

6- رفتار مرتکب، جرم بوده و کشف گشته است.

7- مرتکب، مورد شناسایی شده است.

8- موضع جرم و دلایلی که برای ارتکاب وجود دارد باید برای متهم توضیح داده شود.

9-  جرم ارتکابی از جرائم منافی عفت نبوده است.

10-  دلایل به نفع و علیه متهم جمع‌ آوری‌ شده است.

تا به اینجای مقاله دانستید کیفر خواست و شرایط صدور آن چیست ؟ همچنین این نکته را نیز باید گفت که؛ دادستان با رعایت موارد چهارده‌گانه‌ی مذکور، از دادگاه کیفری می‌خواهد تا درباره متهم، حکم به مجازات صادر کند. صدور کیفرخواست نشان می‌دهد که تحقیقات مقدماتی در دادسرا پایان ‌یافته و پرونده، آماده‌ی ارسال به دادگاه است.

جمع بندی

به انتهای این مقاله رسیدیم، و دانستید که کیفر خواست و شرایط صدور آن چیست ؟ در پایان باید گفت که در برخی موارد اتهامات وارد شده به فرد متهم متعدد می باشد و بررسی هر یک از این اتهامات در صلاحیت دادگاه متفاوتی قرار دارد. کیفرخواست صادر شده در خطاب به دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به آن را دارد، صادر می گردد. سپاس که تا انتهای مقاله همراه همیشگی صدای وکیل بودید.

2.7/5 - (3 امتیاز)