مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نکات حقوقی مهم در خصوص رابطه نامشروع افراد متاهل در زندگی زناشویی حفاظت از حریم خانواده یکی از موضوعاتی است که تمام جوامع به آن اهمیت می‌دهند. به همین دلیل است که رفتارهای ناپسندی مثل خیانت را همه فرهنگ ها محکوم کرده اند. معمولا افراد چه زن چه مرد، در رویارویی با چنین اتفاقی، تمرکز […]

[ما در این مقاله...]
مسیر راهنما
امتیاز شما به این مقاله؟!

نکات حقوقی مهم در خصوص رابطه نامشروع افراد متاهل در زندگی زناشویی

حفاظت از حریم خانواده یکی از موضوعاتی است که تمام جوامع به آن اهمیت می‌دهند. به همین دلیل است که رفتارهای ناپسندی مثل خیانت را همه فرهنگ ها محکوم کرده اند.

معمولا افراد چه زن چه مرد، در رویارویی با چنین اتفاقی، تمرکز لازم و خونسردی خود را از دست می دهند و اشتباهات عجیبی مرتکب میشوند. تجربه شخصی سال های فعالیت من نشان داده در مواجهه با این قبیل اتفاقات به غیر از تعداد معدودی، اکثر افراد بلااستثنا دچار افراط یا تفریط میشوند و در ادامه معمولا از عملکرد خود افسوس خواهند خورد به گونه ای که با یادآوری آن اعتماد به نفس خود را بیشتر از دست میدهند. برای پرسیدن سوالات حقوقی خود با کارشناسان صدای وکیل در ارتباط باشید.

نکات مهمی که لازم هنگام مواجهه با خیانت همسر خود باید بدانید:

  • اولین نکته ای که دوست دارم به شما بگویم یک پیشنهاد است به جای کمک گرفتن و بازگو کردن مشکل با اعضای خانواده بهتر است از کسانی کمک بگیریم که با آنها ارتباط خویشاوندی نداریم و بعدها کمتر با آنها روبرو میشویم.
    متاسفانه اغلب خویشاوندان توانایی حفظ اسرار را ندارند؛ برعکس خواسته یا ناخواسته در پخش شدن رازهای مگو، نقش موثری هم ایفا خواهند کرد. نمیگویم غریبه ها الزاما بهترند فقط میخواهم به این مساله توجه کنید که بستگان قابل اعتماد در کنار شما زیاد نیستند و ممکن است در آینده با هربار روبرو شدن با شما و همسرتان آن خاطرات در ذهنشان تداعی شود در حالی که افراد غریبه مثلا یک مشاور یا وکیل را راحت تر میتوانید از زندگی خود حذف کنید. آنها ارتباط نزدیکی با آشنایان شما نخواهند داشت علاوه بر این که وکلا و مشاوران معمولا روزانه با مواردی بیشتری روبرو میشوند و بواسطه کثرت موارد مشابه، زودتر ماجرای زندگی شما را فراموش خواهند کرد.
  • نکته مهم دیگری که دوست دارم بگویم، اهمیت داشتن سرعت عمل است. ساعتهای اولیه بحران زمانی طلایی برای شماست در ساعات ابتدایی است که نیاز به یک مدیر بحران دارید تا به شما بگوید چه بکنید و چه نکنید. چه قصد اقدام قضایی داشته باشید چه تمایل به چشم فرو بستن، ضرورت دارد چشم انداز پیش رو را سریع ارزیابی کنید و با کمک وکیل یا مشاور خود وارد عمل شوید و کارهایی انجام دهید یا از انجام کاری جدا خودداری کنید. شاید لازم باشد وکیل شما با طرف مقابل گفتگو کند احتمالا اینها نیازمند سرعت عمل است تا حجم آسیب ها را کم کند پس بهتر است زودتر در جریان قرار بگیرد و دست به کار شود.
  • نکته بعدی حفظ صداقت با وکیل است. واجب است شما همه حقایق را برای وکیلتان بازگو کنید.
    زیاد دیده ام که افراد همه حقایق را به وکیل خود نمی گویند و تلاش میکنند قسمتی از ماجرا را برای خودشان نگه دارند این مسئله مشکلات مضاعفی را ایجاد می کند. اگر احساس میکنید بهتر است حقیقتی را به وکیل خود نگویید پیداست وکیل خوبی انتخاب نکرده اید حتما در پی وکیل قابل اعتماد دیگری باشید.
  • نکته مهم بعدی که زیاد هم از ما میپرسند این است که خیانت زن یا مرد حتی اگر به روابط جنسی هم منجر شده باشد باز هم باعث از بین رفتن حق مهریه زن نخواهد شد همانگونه که موجبی برای طلاق گرفتن زن هم نمی تواند بشود.
  • دقت داشته باشید که خیانت تنها مربوط به رابطه فیزیکی نیست. در واقع هر نوع رابطه نامشروع با فردی غیر از همسر که آن را پنهان میکنید حتی در قالب پیام و یا تماس تلفنی، میتواند خیانت محسوب شود.
    اگر چه در چنین مواردی، اثبات خیانت همسر کمی سخت و پیچیده می‌شود با این حال دقت در نکات و جزییات مختلف می‌تواند این موضوع را در مراجع قضایی اثبات کند.
  • اگر فرد بدبین و بددلی هستید در طرح ادعای خود به طور جدی به عواقب شکایت خود بیندیشید. دادگستری محل مناسبی برای رفع شکها و تردیدهای شما نیست. در صورت عدم اثبات شکایت شما و صدور قرار منع تعقیب، همسرتان میتواند علیه شما تحت عنوان افترا یا قذف شکایت کند که مجازات قذف سنگین است.
  • تاکید میکنم دادگاه ها و مراجع قضایی اجازه ندارند که به صرف شک یا تقاضای یکی از زوجین، بی دلیل وارد حریم خصوصی طرف مقابل شوند و آن را کنترل کنند. اگر از این حرف ناراحت شدید برادرانه بگویم شما احتمالا نیاز به مشاوره روانپزشکی دارید نه مشاوره حقوقی.
  • بزه زنا یا رابطه نامشروع از جرایمی است که جنبه حق اللهی دارد و غیرقابل گذشت است. اگر فکر میکنید با رضایت شما مراجع قضایی پرونده را میبندند سخت در اشتباه هستید. ممکن است شروع پرونده با شما باشد اما پایان آن در دست شما نیست.
    وکلای متخصص در این زمینه به راحتی می‎توانند شما را در چنین شرایطی همراهی و کمک کنند.


مجازات خیانت:

مجازات خیانت:


ماده ۲۲۵ قانون مجازات اسلامی میگوید وقتی خیانت منتهی به آمیزش جنسی شده باشد حد زنا برای زن و مرد دارای شرایط احصان ( احصان را پایین توضیح میدهم تقریبا یعنی متاهل)، سنگسار است ولی درصورت عدم امکان اجرای مجازات سنگسار، با توجه به شرایط مذکور در قانون،  محکوم به اعدام یا نهایتا صد ضربه شلاق خواهند شد.

اما احصان چیست؟


بطور مختصر و مفید احصان یعنی زن یا مرد همسر دائمی داشته‌ باشند به نحوی که هر وقت بخواهند امکان آمیزش با وی برایشان فراهم باشد.

سوال: تکلیف زن و مرد عقد بسته ای که رابطه جنسی ندارند چیست؟
پاسخ: ماده ۲۲۹ قانون مجازات میگوید مردی که همسر دائم دارد، اگر قبل از دخول، مرتکب زنا شود حد وی صد ضربه شلاق، تراشیدن موی سر و تبعید به مدت یک سال قمری است.

سوال: اگر احصان ثابت نشد چی؟
ماده ۲۳۰ میگوید: حد زنا در مواردی که مرتکب غیر محصن باشد، صد ضربه شلاق است.

اگر اصلا آمیزش و رابطه جنسی برقرار نشده بود تکلیف چیست؟
ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی تکلیف را روشن کرده: هر گاه زن و مردی مرتکب روابط نامشروع شبیه بوسیدن یا در آغوش گرفتن ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد.

امتیاز شما به این مقاله؟!

متن سربرگ خود را وارد کنید

فهرست مطالب

فهرست مطالب

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    متن سربرگ خود را وارد کنید