مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
طلاق در دوران عقد به سه حالت تقسیم می‌شود: طلاق از سوی مرد: مرد موظف به پرداخت نفقه و اجرت‌المثل است. اگر نزدیکی انجام نشده یا زن باکره باشد، مرد باید نصف مهریه را بدهد (ماده 1092 قانون مدنی). برای طلاق، مرد باید حکم طلاق یا گواهی عدم سازش را از دادگاه بگیرد و به دفتر ثبت طلاق ارائه دهد. طلاق از سوی زن: زن می‌تواند در صورت تحقق یکی از شروط ضمن عقد یا اثبات عسر و حجر، درخواست طلاق دهد. شروط ضمن عقد شامل خودداری شوهر از پرداخت نفقه، بدرفتاری، بیماری‌های غیرقابل درمان، دیوانگی، اعتیاد و... است. در صورت باکره بودن، زن نیازی به نگه داشتن عده ندارد و می‌تواند شناسنامه جدید بدون نام همسر سابق بگیرد. طلاق توافقی: زوجین باید بر سر مسائل مالی و غیرمالی به توافق برسند. مدارک مورد نیاز شامل اصل عقدنامه، شناسنامه و کارت ملی زوجین، گواهی بکارت (در صورت باکره بودن زن) و توافقنامه‌های مربوطه است. [ما در این مقاله...]
مسیر راهنما
5/5 - (1 امتیاز)

میخواهم امروز در مورد طلاق در دوران عقد مطالب کوتاهی برایتان بگویم. برای ساده‌تر شدن موضوع، بهتر است طلاق در دوران عقد و نامزدی را به سه حالت تقسیم کنیم:

 

طلاق از سوی مرد:

در صورتی که متقاضی طلاق در دوران عقد مرد باشد، طبیعی است که باید حقوقی مالی همسر خود را مثل نفقه و اجرت‌المثل را بپردازد اما موضوع مهریه متفاوت است چون به دلیلی، توجه به آن اهمیت ویژه‌ای در دادگاه دارد و آن موضوع برقراری رابطه جنسی کامل و یا باکره بودن زوجه می باشد.

ماده ۱۰۹۲ قانون مدنی میگوید در صورتی که پس از عقد، نزدیکی (رابطه جنسی) انجام نشده باشد یا زوجه باکره باشد، مرد باید نصف مهریه را به وی بدهد ولی در صورت وجود نزدیکی و عدم بکارت زن، شرایط طلاق در دوران عقد، مانند شرایط طلاق در دوران ازدواج، بدون هیچ تفاوتی می‌باشد.

البته من اینجا مطالب را خلاصه میگویم وگرنه این موضوع جزییات زیادی دارد که طرح همه آنها از حوصله مقاله خارج است. برای مشاوره بیشتر یا پاسخ به سوالات احتمالی خود میتوانید با یک وکیل دادگستری یا با وکلای صدای وکیل مشورت کنید.

طلاق از سوی مرد

 

ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی:

“همین که نکاح به طور صحت واقع شد روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق وتکالیف زوجین در مقابل همدیگر برقرار می شود.”

برای جدایی و طلاق از سوی مرد در دوران عقد، زوج باید حکم طلاق یادگواهی عدم سازش را از دادگاه دریافت نموده و برای جاری شدن صیغه طلاق، آن گواهی را به دفتر ثبت طلاق ارائه دهد.

 

طلاق از سوی زن :

گرفتن طلاق در دوران عقد هیچ تفاوتی با طلاق در دوران ازدواج ندارد، و زن تنها در صورتی می تواند درخواست طلاق خود را اجرا نماید که یکی از دو شرط مهم زیر را رعایت کند.

اولین شرط، اثبات تحقق یکی از شروط ضمن عقد و یا دومین شرط که اثبات عسر و حجر زوجه می باشد. در صورتی که یکی از این 2 مورد اثبات نشود، حکم طلاق برای زن صادر نمی‌شود.

بر اساس ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی،

طرفین عقد ازدواج می‌توانند شروطی را در عقدنامه خود اضافه کنند مشروط بر این که مخالف قانون و شرع نباشد مثل این که شرط شود هر گاه شوهر زن دیگری بگیرد یا در مدت معینی غایب شود یا پرداخت نفقه را ترک نماید یا بدرفتاری کند، زن می‌تواند وکیل مرد در طلاق خودش باشد تا پس از اثبات تحقق شرط در دادگاه، خود را مطلقه سازد.

فراموش نکنید، در این صورت، با توجه به باکره بودن زن، او دیگر نیازی به نگه داشتن عده ندارد و می تواند به سادگی و با مراجعه به سازمان ثبت احوال، شناسنامه جدید خود را بدون نام همسر سابقش دریافت نماید. ( تاکید میکنم در صورت باکره بودن)

 

شروط ضمن عقد چیست؟

شروط ضمن عقد که به صورت پیش‌فرض در عقدنامه آمده است، شرطهای زیر است که در صورت امضای آنها توسط مرد، زن می‌تواند با اثبات آن شرطها از همسرش طلاق بگیرد:

۱- خودداری شوهر از پرداخت نفقه و مخارج همسر

۲- بدرفتاری مرد با زن

۳- بیماریهای خطرناک یا غیرقابل درمان مرد

۴- دیوانگی مرد

۵- اشتغال مرد به شغلی که باعث لطمه خوردن آبرو حیثیت زن شود

۶- محکومیت به حبس

۷- اعتیاد مشکل آفرین مرد

۸- ترک زندگی و یا غیبت مرد

۹- عقیم بودن مرد

۱۰- ازدواج مجدد مرد

مشروح این شروط در عقدنامه یا سند ازدواج، مکتوب است.

 

 

طلاق توافقی:

یکی از کم دردسرترین راه های طلاق گرفتن، طلاق توافقی می‌باشد. تنها موضوعی که در این نوع طلاق اهمیت دارد، به توافق رسیدن زوجین بر سر تمامی مسائل مالی (مثل مهریه) و غیرمالی (مثل حضانت) است.

 

سوال: آیا ارائه گواهی پزشکی قانونی برای طلاق در دوران عقد لازم است؟

 

بله، ارائه گواهی پزشکی قانونی زمانی که زوجه باکره است و تمایل دارد موضوع بکارت او در دادگاه قید شود، ضروری است. در این حالت زوجه برای دریافت گواهی سلامت به پزشکی قانونی معرفی می‌شود. چنانچه زوجه باکره نباشد ارائه آزمایش عدم بارداری هنگام طلاق ضروری می باشد.

 

اگر ازدواج دوم زن باشد، نتیجه چیست؟

با توجه به این موضوع که زوجه در این حالت باکره نمی باشد، ملاک برقراری یا عدم برقراری رابطه جنسی است. در صورتی که بین زن و مرد نزدیکی صورت گرفته باشد، مرد موظف است مهریه همسرش را به صورت کامل بپردازد مگر این که زوجین بر سر دادن یا ندادن مهریه به توافق دیگری رسیده باشند.

 

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی در دوران عقد:

۱- اصل عقد نامه و رونوشت آن

۲- اصل شناسنامه زوجین

۳- کپی کارت ملی زوجین

۴- گواهی بکارت از پزشکی قانونی (که توسط دادگاه استعلام میشود)

۵- وکالت نامه محضری طلاق در صورتی که حق طلاق با زن باشد.

۶- توافقنامه مبنی بر توافقات زوجین بر سر مهریه، حضانت و غیره.

۷- نظر مشاوره خانواده دادگاه

۸- دادخواست طلاق تنظیم شده توسط زوجین

۹- گواهی عدم سازش دریافت شده توسط زوج

 

سوالات پرتکرار درباره طلاق در دوران عقد:

  1. آیا طلاق در دوران عقد تفاوتی با طلاق بعد از ازدواج دارد؟

– بله، در دوران عقد، وضعیت مهریه و برخی حقوق مالی دیگر تحت تأثیر باکره بودن یا عدم آن قرار می‌گیرد.

 

  1. مهریه در دوران عقد چگونه محاسبه می‌شود؟

– اگر نزدیکی صورت نگرفته یا زن باکره باشد، مرد موظف به پرداخت نصف مهریه است. در غیر این صورت، مهریه به‌طور کامل پرداخت می‌شود.

 

  1. آیا زن می‌تواند در دوران عقد درخواست طلاق دهد؟

– بله، زن می‌تواند با اثبات یکی از شروط ضمن عقد یا عسر و حرج درخواست طلاق دهد.

 

  1. آیا برای طلاق در دوران عقد نیاز به ارائه گواهی پزشکی قانونی است؟

– بله، اگر زن باکره باشد، گواهی سلامت از پزشکی قانونی لازم است و اگر نباشد، آزمایش عدم بارداری ضروری است.

 

  1. طلاق توافقی در دوران عقد چگونه است؟

– در طلاق توافقی، زوجین باید بر سر مسائل مالی و غیرمالی توافق کنند و مدارک مورد نیاز را ارائه دهند.

 

  1. چه مدارکی برای طلاق در دوران عقد لازم است؟

– اصل عقدنامه، شناسنامه و کارت ملی زوجین، گواهی بکارت (در صورت باکره بودن زن)، و توافقنامه‌های مربوطه.

 

  1. آیا زن باکره پس از طلاق نیاز به نگه داشتن عده دارد؟

– خیر، زن باکره پس از طلاق نیازی به نگه داشتن عده ندارد و می‌تواند شناسنامه جدید بدون نام همسر سابق دریافت کند.

 

  1. آیا در صورت ازدواج دوم زن، شرایط طلاق متفاوت است؟

– بله، اگر زن در ازدواج دوم باکره نباشد و رابطه جنسی برقرار شده باشد، مهریه به‌طور کامل پرداخت می‌شود مگر توافق دیگری بین زوجین باشد.

 

  1. چه زمانی مرد می‌تواند درخواست طلاق دهد؟

– مرد می‌تواند هر زمان که بخواهد درخواست طلاق دهد، اما موظف به پرداخت حقوق مالی زن طبق شرایط قانونی است.

 

  1. آیا زوجین باید برای طلاق در دوران عقد به مشاوره خانواده مراجعه کنند؟

– بله، نظر مشاوره خانواده دادگاه یکی از مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی است.

 

 

دوران عقد یا به تعبیری ایام نامزدی، دوره ای برای شناخت بیشتر زوجین از یکدیگر و تصمیم برای ادامه زندگی مشترک زیر یک سقف می‌باشد، احتمال جدایی نیز در این دوران به دلیل عدم تفاهم نیز بسیار بالا است. به نظر میرسد تصمیم هر یک از زوجین در چنین شرایطی باید توسط قانونی حمایت بیشتری شود تا زوجین بتوانند پس از مشاوره، دادخواست طلاق خود را راحتتر به دادگاه ارائه نمایند.

ما هم در مجموعه حقوقی صدای وکیل به نوبه خود تلاش کردیم اطلاعات مفیدی را در خصوص شرایط طلاق در ایام عقد تهیه و تقدیم کنیم و بررسی کردیم که کوتاهترین شیوه طلاق در دوران عقد، همان طلاق توافقی می باشد؛ زیرا در این نوع طلاق زوجین با یکدیگر به توافق رسیده و دیگر خبری از اختلاف های قضایی طولانی و شدید نمی‌باشد و در کوتاهترین زمان ممکن زن و مرد می توانند از یکدیگر جدا شوند.

جهت دریافت پاسخ سوالات حقوقی خود می‌توانید از طریق تلفنهای واحد مشاوره ۰۲۱۶۶۵۶۷۳۱۱ با ما در تماس باشید.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

متن سربرگ خود را وارد کنید

فهرست مطالب

فهرست مطالب

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    متن سربرگ خود را وارد کنید