مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عسر در لغت به معنای تنگی و دشواری است و در مقابل یسر یعنی راحتی و آسانی به کار می رود.قاعده نفی عسر وحرج از قواعد فقهی است که بر پایه ادله اربعه کتاب ، سنت ، اجماع و عقل قرار گرفته است. 1-کتاب : سوره مبارکه بقره آیه 285 و 185 ( لایکلف الله […]

[ما در این مقاله...]
مسیر راهنما
امتیاز شما به این مقاله؟!

عسر در لغت به معنای تنگی و دشواری است و در مقابل یسر یعنی راحتی و آسانی به کار می رود.قاعده نفی عسر وحرج از قواعد فقهی است که بر پایه ادله اربعه کتاب ، سنت ، اجماع و عقل قرار گرفته است. 

1-کتاب : سوره مبارکه بقره آیه 285 و 185 ( لایکلف الله نفساً الا وسعها ) و ………………………….

مشاوره حقوقی رایگان با وکیل خوب دادگستری

عسر در لغت به معنای تنگی و دشواری است و در مقابل یسر یعنی راحتی و آسانی به کار می رود.قاعده نفی عسر وحرج از قواعد فقهی است که بر پایه ادله اربعه کتاب ، سنت ، اجماع و عقل قرار گرفته است. 

1-کتاب : سوره مبارکه بقره آیه 285 و 185 ( لایکلف الله نفساً الا وسعها ) و ( یرید الله بکم الیسر و لا یرید بکم العسر ) و چندین آیات دیگر در این زمینه وجود دارد.

 

2- سنت : روایات متعددی از معصومین وجود دارد که دلالت بر نفی عسر وحرج می نماید. که به نمومنه هایی از آن اشاره می نماییم : امام جعفر صادق(ع) به نقل از رسول اکرم(ص) می فرمایند: «… ان الله تعالی کان اذا بعث نبیا قال له اجتهد فی دینک و  لاحرج علیک و ان الله تعالی اعطی امتی ذلک حیث یقول ما جعل علیکم فی الدین من حرج ». حدیث دیگر حدیث رفع است که «ما لا یطیقون» را از عهده امت برداشته است .

3-عقل :مباحث تکلیف «ما لا یطاق» در نظر عقل، مبنای نفی حکم عسر وحرجی است. قاعده لطف نیز بر نفی حکم مشقت بار دلالت دارد؛ زیرا «سخت گیری های بیهوده واکنشی نامطلوب به وجود آورده، انگیزه مخالفت با قانون و مقاومت در برابر آن را تقویت می کند و اشخاص را به گناه و عصیان وا می دارد. پس وظیفه هدایت قانونگذار ایجاب می کند که نه تنها امری بیرون از توان و تحمل را در زمره احکام نیاورد، به شدت وسختگیری نیز نپردازد.

4- اجماع : اجماع فقهای امامیه نیز که منبعث از سنت معصوان است بر نفی احکامی قرار گرفته است که موجب عسر وحرج انسان ها می شوند.

مطالب مرتبط

نکاح و تعریف و انواع آن

ثبت ازدواج دائم

مواردی از ازدواج که موجب مجازات می شود

تخفیف مجازات عدم ثبت نکاح

الزام به ثبت ازدواج دائم

نفقه فرزند

نفقه زن پس از مرگ همسریا طلاق همسر

آیا زوجه در عقد منقطع می تواند ادعای عسر و حرج نماید؟

نفقه پدر و مادرو اجداد|وکیل نفقه||وکیل طلاق|وکیل خوب|آدرس وکیل|وکیل پایه یک دادگستری

شرایط تعلق نفقه به اقارب|وکیل نفقه|نفقه|وکیل خوب|وکیل پایه یک دادگستری

امتیاز شما به این مقاله؟!

متن سربرگ خود را وارد کنید

فهرست مطالب

فهرست مطالب

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    متن سربرگ خود را وارد کنید