مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فسخ قرارداد آیا فسخ قرارداد اجاره قبل از موعد امکان پذیر است؟در ابتدا با مفهوم اجاره آشنا شویم: اجاره به این معناست که شخصی به نام مستأجر منافع یک مورد خاصی را از شخص دیگر که موجر نامیده می شود تملک کند و به ازای این تملک و استفاده کردن از آن هزینه ای […]

[ما در این مقاله...]
مسیر راهنما
2/5 - (1 امتیاز)

فسخ قرارداد

 

آیا فسخ قرارداد اجاره قبل از موعد امکان پذیر است؟
در ابتدا با مفهوم اجاره آشنا شویم: اجاره به این معناست که شخصی به نام مستأجر منافع یک مورد خاصی را از شخص دیگر که موجر نامیده می شود تملک کند و به ازای این تملک و استفاده کردن از آن هزینه ای را به نام اجاره بها به موجر بپردازد.

 
 

صدای وکیل مشاوره حقوقی + تلفن : (6 خط ویژه) 02166567311 

 

قانون اجاره در واقع بیش تر برای قشری از مردم که توانایی مالی زیادی ندارند اجرا شده است.

امکان فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد آن امکان پذیر است اما نکته ی مهم این جا است که هر عیبی موجب فسخ قرارداد نمی شود بلکه باید موارد خاص و مطابق قانون باشد.

تا زمانی که زمان تمام شدن اجاره نامه فرا نرسیده است صاحب خانه نمی تواند مستأجر را به اجبار از خانه بیرون کند مگر این که قانون تخلیه خانه را ایجاب کند یا این که صاحب خانه و مستأجر با توافق هم دیگر درباره ی تخلیه زودتر از موعد اقدام کنند.

در چه صورت امکان فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد ممکن میشود؟
قانون بیان کرده است که عیبی که باعث نقصان منفعت یا صعوبت در انتفاع شود عیبی است که می توان از طریق آن قرارداد را زود تر فسخ کرد.

مثلا اگر عیب ها به صورتی باشند که مستأجر نتواند به صورت کامل از عین مستأجره استفاده کند. و یا مثلا بر اثر اتفاق هایی استفاده از عین مستأجره با مشکل یا مشکلاتی رو به رو شود. بر اثر این مشکل مستأجر یا می تواند با صاحب خانه توافق کند تا مشکل حل شود یا این که قرارداد را فسخ کند و فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد روی دهد.

در صورت وجود عیب و فسخ قرارداد، اجاره بها و ودیعه ای که مستأجر به موجر پرداخته بوده به صورت کامل به مستأجر بر می گردد.

اما اگر مستأجر بعد از مدتی که از ملک استفاده کرد متوجه عیب شد و قرارداد فسخ شد ، در این موقعیت قسمتی از اجاره که هزینه استفاده از خانه بوده از ودیعه یا اجاره کم می شود و بقیه آن به مستأجر بر می گردد.

اگر مستأجر دو بار طی یک سال اخطار پرداخت اجاره را دریافت کرده باشد وبرای سومین دفعه در زمان مقرر شده اجاره بها را به صاحب خانه نپردازد ، صاحب خانه می تواند با دادن دادخواست در خواست تخلیه ی خانه را داشته باشد و حکم دادگاه در این موضوع کاملا قطعی خواهد بود.

ممکن است شرط خاصی بین صاحب خانه و مستأجر پیش بینی شده باشد که در صورت نادیده گرفته شدن آن توسط مالک تا فلان زمان ، مستأجر حق فسخ اجاره نامه را دارد. مثلا شروطی مانند تعمیرات…

مالک خانه می تواند با ارسال در خواست به دادگاه و بیان موضوع مورد نظر ، خواستار فسخ قرارداد شود.

مستأجر حتما باید یک ماه قبل از تخلیه مکان مورد نظر به صاحب خانه خبر دهد و بعد از اعلام آمادگی و تأیید او به تخلیه خانه اقدام کند.

 

صدای وکیل مشاوره حقوقی – تلفن : (6 خط ویژه) 02166567311 

 

 
2/5 - (1 امتیاز)

متن سربرگ خود را وارد کنید

فهرست مطالب

فهرست مطالب

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    متن سربرگ خود را وارد کنید