مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یکی از عرصه های بسیار مهم قانون گذاری در جامعه امروز حقوق تجارت الکترونیک است. قرارداد های الکترونیکی نیز طی این پیشرفت های فناوری به وجود آمده اند و برای افراد بستری را فراهم نموده اند که به شکل غیر حضوری و آنلاین توافقی را ابراز کنند. اما توجه داشته باشید که اطلاعات حقوقی در […]

[ما در این مقاله...]
مسیر راهنما
1/5 - (1 امتیاز)

یکی از عرصه های بسیار مهم قانون گذاری در جامعه امروز حقوق تجارت الکترونیک است. قرارداد های الکترونیکی نیز طی این پیشرفت های فناوری به وجود آمده اند و برای افراد بستری را فراهم نموده اند که به شکل غیر حضوری و آنلاین توافقی را ابراز کنند. اما توجه داشته باشید که اطلاعات حقوقی در قرارداد های الکترونیکی به اندازه قرارداد های معمولی نیست. آیا قرارداد الکترونیکی اعتبار قانونی دارد؟ اصلا این قرارداد به چه معناست؟ این قرارداد چه بند های مهمی دارد؟ با وکیل قرارداد در صدای وکیل همراه باشید تا اطلاعات کاملتری در این خصوص به شما عزیزان ارائه دهیم.

قرارداد الکترونیک به چه معناست؟


قرارداد های الکترونیکی به آن دسته قرارداد هایی گفته می شود که در فضای سایبری بستر مطالعه و تنظیم و همینطور امضای آن فراهم شده است. به بیان دیگر برای رویت و التزام این قبیل قرارداد ها به نسخه کاغذی و امضای سنتی نیاز نخواهد بود. صرفا می توانید از طریق گزینه های الکترونیکی این قرار داد را امضا کنید و پایبند آن باشید. این قرارداد نوعی قرارداد الحاقی بوده و از سوی یک نفر برای امضا به فرد دیگر تحمیل خواهد شد.
قرارداد مشتریان خدمات انلاین، بیمه، بانک ها و… از این قبیل قرارداد ها است‌ و معمولا مشتری ها حق ندارند در این قرارداد ها چاره بزنند و از بند های آن ناراضی باشند. قرارداد های الکترونیکی الحاقی همان قوانینی است که اسنپ برای مشتری های خود ارائه داده است.

آیا قرارداد های الکترونیکی معتبر هستند؟

آیا قرارداد های الکترونیکی معتبر هستند؟


حتما شما هم کنجکاوید که بدانید این قبیل قرارداد ها از اعتبار قانونی برخوردار هستند یا خیر؟ آیا قراردادی که به صورت الکترونیکی امضا می‌شود دارای اعتبار قضایی و حقوقی است؟ اعتبار عقد قرارداد از راه دور توسط قانون گذار قانون تجارت الکترونیک پذیرفته شده است. عقد قرارداد از راه دور به گونه ای قبول و ایجاب خدمات یا کالا میان فرد تامین کننده و مصرف کننده است گه ار طریق وسائل ارتباط از راه دور تعیین شده است.
در این قرارداد ها مصرف کننده از طریق تلفن همراه یا رایانه و.. با شرایط تامین کننده و فروشنده موافقت خواهند کرد و این قراداد هم از نظر محاکم معتبر و هم از نظر قانونی معتبر است.

قرارداد الکترونیک چه بند های مهمی دارند؟


قرارداد های الکترونیکی همانند قرارداد های معمولی بوده و موضوعات مختلفی در آن ذکر شده است. در برخی از موارد این قرارداد ها با موضوع خرید و فروش هستند و در برخی از مواقع این قرارداد ها محرمانه بوده و حاوی اطلاعات خصوصی است که به صورت الکترونیکی تنظیم شده اند.
تدوین این نوع قرارداد ها با توجه به هدف و موضوع مقاومت است و نمی توان برای آن دلیلی تعیین نکرد. این قرارداد ها دارای قاعده های عمومی هستند. در قرارداد های الکترونیکی مدت قرارداد، مبلغ قرارداد، موضوع قرارداد، مشخصات و حل و فصل این قرارداد و تعهدات بین افراد ذکر شده است. در قرارداد های الکترونیکی بیش از هر چیز باید به مسئله مسئولیت توجه کنید.

قرارداد های الکترونیکی چه مسئولیت هایی دارند؟


برای اینکه به خوبی با مسئولیت های قرارداد الکترونیکی آشنا شوید به مثال زیر دقت کنید:
شرکت اسنپ را نظر بگیرید. این شرکت برای مشتریان خود موافقت نامه ای تعیین کرده است که در آن برخی از تعهدات ذکر شده است. این تعهدات می تواند تعهد پرداخت هزینه، سوار نکردن بیش از حد مسافر، عدم حمل مواد خطرناک و … باشد.

 صورتی که علاقه‌ مند به واردات کالا از چین هستید، باید آگاه باشید که این فرآیند دارای قوانین و مراحلی پیچیده است و کرم بابا این کار را انجام می دهد. کاربری که قصد دارد با این شرکت همکاری کند باید تمامی این تعهدات را بپذیرد. در واقع کاربر نوعی امضا در قرارداد الکترونیکی خواهد داد و این قوانین را تایید می کند. اگر مشتری به این قرارداد پایبند نباشد، قرارداد الکترونیکی نقض می شود و حتی امکان دارد به محاکم قضایی مراجعه کند. این مسئولیت ها را می توان به صورت قانونی پیگیری کرد.

سخن آخر


توجه داشته باشید اگر این قرارداد را تایید کنید امکان باطل کردن آن وجود ندارد و تنها راه برای باطل کردن آن باید از طریق لایحه اقدام کنید. مهمترین ابعاد این قبیل قرارداد ها همان مسئله مسئولیت است. با این وجود در صورت هر گونه سوال می توانید از مشاوره حقوقی ما برخوردار شوید. اگر برای تنظیم این قبیل قرارداد ها به راهنمایی و خدمات حقوقی نیازمندید می توانید از طریق شماره های درج شده با تیم حقوقی ما در ارتباط باشید

 
1/5 - (1 امتیاز)

متن سربرگ خود را وارد کنید

فهرست مطالب

فهرست مطالب

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    متن سربرگ خود را وارد کنید