مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مهریه، مالی می باشد که در حین جاری شدن صیغه‌ی عقد و نکاح، براساس توافق قبلی زوجین و براساس قوانین اسلام و رسوم اجتماعی، مرد به زن پرداخت می‌کند یا مکلف به پرداخت آن می‌شود. مهریه را با نام‌های دیگری چون صداق، صداقیه، کابین و فرض نیز می شناسند. در حقیقت مهریه نوعی معاوضه‌ می […]

[ما در این مقاله...]
مسیر راهنما
امتیاز شما به این مقاله؟!

مهریه، مالی می باشد که در حین جاری شدن صیغه‌ی عقد و نکاح، براساس توافق قبلی زوجین و براساس قوانین اسلام و رسوم اجتماعی، مرد به زن پرداخت می‌کند یا مکلف به پرداخت آن می‌شود.

مهریه را با نام‌های دیگری چون صداق، صداقیه، کابین و فرض نیز می شناسند. در حقیقت مهریه نوعی معاوضه‌ می باشد و زن استفاده‌ی جنسی از خود را در مقابل مهریه‌ به شوهرش واگذار می نماید و به محض جاری شدن صیغه‌ی عقد نکاح، زوجه مالک آن می‌گردد.

مهریه عند المطالبه چیست؟
مهریه که فقط مختص دین اسلام است و در ادیان دیگر مانند آن دیده نمی‌شود، به محض وقوع عقد، زوجه مالک آن می‌شود (ماده‌ی 1028) و به عنوان دِینی بر عهده‌ ی مرد قرار خواهد گرفت و هر زمان که زن بخواهد، چه در زمان تداوم زندگی مشترک و چه در زمان طلاق، می‌تواند مهریه را مطالبه کند. به همین دلیل است که مهریه را عندالمطالبه گویند و در سند ازدواج نیز با همین عنوان ذکر خواهد شد.

 

موسسه حقوقی صدای وکیل مشاوره حقوقی در کلیه امور دعاوی خانواده – درخواست طلاق ، مهریه و …. با مشاوران ما تماس بگیرید 

امتیاز شما به این مقاله؟!

متن سربرگ خود را وارد کنید

فهرست مطالب

فهرست مطالب

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    متن سربرگ خود را وارد کنید