مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عفو رهبری برخی از موارد مهم در خصوص عفو رهبری را در این مقاله بصورت مختصر بیان می کنیم: صدای وکیل مشاوره حقوقی + تلفن : (6 خط ویژه) 02166567311 نظریات اداره کل امور حقوقی قوه قضاییه نظریه ۳۶۷۵/ ۷- ۲۴/ ۹/ ۱۳۶۰: اگر جرمی مورد عفو واقع شود و شاکی خصوصی دادخواست […]

[ما در این مقاله...]
مسیر راهنما
امتیاز شما به این مقاله؟!

عفو رهبری

 

 برخی از موارد مهم در خصوص عفو رهبری را در این مقاله بصورت مختصر بیان می کنیم:

 

صدای وکیل مشاوره حقوقی + تلفن : (6 خط ویژه) 02166567311 

 

نظریات اداره کل امور حقوقی قوه قضاییه

  • نظریه ۳۶۷۵/ ۷- ۲۴/ ۹/ ۱۳۶۰: اگر جرمی مورد عفو واقع شود و شاکی خصوصی دادخواست ضرر و زیان نداده باشد، قرار تامین خواسته صادره در آن مورد باید فک شود.
  • نظریه ۵۶۸۰/ ۷- ۷/ ۱/ ۱۳۶۱: هرگاه شخصی محکوم به حبس و رد مال حاصل از جرم به صاحب آن شود و حبس او مشمول عفو عمومی شود، حکم به رد مال چون جنبه کیفری ندارد، مشمول عفو نمی‏‌شود.
  • نظریه ۱۹۴/ ۷- ۱۵/ ۱/ ۱۳۶۹: عفو یا تخفیف مجازات به وسیله مقام معظم رهبری مربوط به بعد از قطعیت احکام است.
  • نظریه ۴۷۲۱/ ۷- ۲۸/ ۹/ ۱۳۶۱: عفوی که از طرف مقام رهبری داده می‏‌شود عفو خصوصی است و تاثیری در مجازات‌های تبعی و تکمیلی ندارد.
  • نظریه ۲۸۸۴/ ۷- ۲۹/ ۴/ ۱۳۷۳: عفو شامل انفصال خدمت نمی‏‌شود؛ مگر در موارد مصرح در قانون.
  • نظریه ۸۴۵۱/ ۷- ۱۹/ ۱/ ۱۳۷۴: لغو حکم آزادی مشروط و یا تعلیق اجرای حکم مانع استفاده از عفو نیست.
  • نظریه ۸۸۲۸/ ۷- ۱۷/ ۱۲/ ۱۳۷۶: در صورتی که فرمان عفو، کلی باشد و زندانیان خاصی را چه از نظر نوع مجرمیت و یا از نظر تابعیت بیگانه مستثنی نکرده باشد، عفو شامل اتباع خارجی با رعایت شرایط می‏‌شود.
  • نظریه ۲۵۶۴/ ۷- ۱۴/ ۶/ ۱۳۷۸: استفاده از عفو در محکومیت به جزای نقدی، بنا بر آنچه از ماده ۴ آیین‏‌نامه کمیسیون عفو و بخشودگی و تبصره‏‌های ذیل ماده ۳۸ قانون مجازات اسلامی استنباط می‏‌شود، منع قانونی ندارد و استفاده قبلی متقاضی از آزادی مشروط در مورد حبس، موجب محرومیت او از استفاده از عفو مقام معظم رهبری نیست.
  • نظریه ۱۳۷۸/ ۷- ۲/ ۳/ ۱۳۷۹: عفو عمومی که به تصویب قوه مقننه می‏‌رسد رافع آثار جرم و محکومیت است. سایر عفوها فقط اجرای حکم را موقوف می‏‌کند اما آثار محکومیت به حال خود باقی است؛ بنا بر این محکومینی که قبل از اتمام مجازات مشمول عفو و از زندان آزاد شده‏‌اند عفو آنان رافع آثار قبلی ناشی از ماده ۶۲ مکرر قانون مجازات اسلامی نمی‏‌شود.
  • نظریه ۷۸۴/ ۷- ۲۸/ ۱/ ۱۳۸۱: قاضی مجری نیابت نیز می‏‌تواند پیشنهاد عفو محکوم‌علیه را بدهد.
  • نظریه ۶۶۱۶/ ۷- ۱۰/ ۷/ ۱۳۸۱: عفوی که قوه مقننه و یا شورای انقلاب اسلامی تصویب و اعطا کرده، عفو عمومی محسوب و عفوی که حضرت امام خمینی «قدس سره» یا مقام معظم رهبری «مد ظله العالی» اعطا کنند، عفو خصوصی است و در عفو خصوصی آثار تبعی جرم زائل نمی‏‌شود، مگر اینکه در دستورالعمل عفو خصوصی تصریح شده باشد.

 

صدای وکیل مشاوره حقوقی – تلفن : (6 خط ویژه) 02166567311 

 

امتیاز شما به این مقاله؟!

متن سربرگ خود را وارد کنید

فهرست مطالب

فهرست مطالب

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    متن سربرگ خود را وارد کنید