مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کودک آزاری به هر نوع رفتاری گفته می شود که توسط والدین یا افراد دیگر نسبت به کودک (فرد زیر 18 سال) انجام می شود و به سلامت جسمی و روانی آنها آسیب می رساند. کودک آزاری می تواند به شکل یک عمل، مانند تنبیه بدنی، یا حذف، مانند گرسنگی دادن عمدی کودک باشد. رفتار […]

[ما در این مقاله...]
مسیر راهنما
امتیاز شما به این مقاله؟!

کودک آزاری به هر نوع رفتاری گفته می شود که توسط والدین یا افراد دیگر نسبت به کودک (فرد زیر 18 سال) انجام می شود و به سلامت جسمی و روانی آنها آسیب می رساند. کودک آزاری می تواند به شکل یک عمل، مانند تنبیه بدنی، یا حذف، مانند گرسنگی دادن عمدی کودک باشد. رفتار تصادفی کودک آزاری محسوب نمی شود، مانند زمانی که کودک در برخورد موتور سیکلت مجروح می شود.

تعریف کودک آزاری | بهترین وکیل دعاوی کیفری

کودک آزاری به هر نوع رفتاری گفته می شود که توسط والدین یا افراد دیگر نسبت به کودک (فرد زیر 18 سال) انجام می شود و به سلامت جسمی و روانی آنها آسیب می رساند. کودک آزاری می تواند به شکل یک عمل، مانند تنبیه بدنی، یا حذف، مانند گرسنگی دادن عمدی کودک باشد. رفتارهایی که به طور تصادفی رخ می دهند، کودک آزاری محسوب نمی شوند، مانند معلول شدن کودک در اثر برخورد موتور سیکلت.

کودکی که مورد آزار جسمی قرار گرفته است

کودک آزاری جسمی و جسمی را می توان با آگاهی تشخیص داد و در مسیر درست ردیابی کرد. برخی از توصیه ها عبارتند از:

تغییرات در رفتار: به تغییرات رفتار کودک توجه کنید. به عنوان مثال، اگر کودک شما در زمان رفتن به مهدکودک یا خانه پرستار گریه می کند و دعوا می کند، یا در حضور مراقب یا بزرگسالان دیگر “ترس و وحشت زده” به نظر می رسد، ممکن است مشکلی وجود داشته باشد. او همچنین تغییرات ناگهانی دیگری را در رفتار یا عملکرد خود در مهدکودک یا مدرسه نشان می دهد. البته گاهی اوقات این موارد می تواند پاسخی طبیعی به اضطراب جدایی باشد. بنابراین، همچنان باید سایر علائم و نشانه ها، به ویژه شهود خود را در نظر بگیرید.

جراحت یا آسیب جسمی: ​​اگر کودک شما با کبودی، خراش، سوختگی، استخوان شکسته، چشم های کبود، بریدگی، جای گزش یا سایر جراحات غیر قابل توضیح به خانه می آید، ممکن است مشکلی وجود داشته باشد و هر نوع آسیبی که تکرار می شود می تواند باشد. علامت هشدار دهنده. هر گونه شکستگی دنده ها، شکستگی استخوان های بلند مانند لگن، بازو، یا شکستگی پوست در کودکی که هنوز راه نمی رود یا هنوز فعالیت زیادی ندارد، باید باعث نگرانی والدین در مورد بدرفتاری و سوء استفاده شود.

شما علائم سندرم تکان کودک را دارید: اگر کودک شما هنوز خیلی جوان است، باید علائم سندرم تکان خوردن نوزاد را که ضربه شدید سر نیز نامیده می شود، بشناسید. سندرم کودک تکان معمولاً زمانی رخ می دهد که کودکان از شدت عصبانیت می لرزند. در موارد شدید، این سوء استفاده شامل ضربه زدن سر کودک به یک جسم سخت مانند دیوار یا زمین است. هنگامی که کودک دچار سندرم کودک تکان خورده است، حتی صدمات شدید ممکن است بلافاصله قابل توجه نباشد.

کودک مبتلا به این سندرم ممکن است چشم های شیشه ای داشته باشد، به عنوان مثال. براق و بی حال، بدن او ممکن است خشک، بی حال و تحریک پذیر به نظر برسد. همچنین ممکن است اشتهای کمتری داشته باشد، در شیردهی مشکل داشته باشد یا استفراغ کند. ترکیب هر یک از این علائم همراه با کبودی غیرقابل توضیح در کودک زیر یک سال، شواهد قوی از سوء استفاده است. اگر فکر می‌کنید فرزندتان به سندرم کودک تکان خورده است، فوراً با 911 تماس بگیرید، زیرا هر دقیقه برای به حداقل رساندن آسیب ناشی از آسیب سر کودک مهم است.

انواع کودک آزاری | وکیل کیفری در تهران

1) کودک آزاری جسمی:

به هر نوع سوءرفتاری گفته می شود که بر روی جسم کودک انجام گرفته و موجب صدمه زدن به وی می شود مانند شکستن استخوان، سوزاندن پوست، ایجاد جراحت یا بریدگی یا کبودی بر روی جسم کودک.

2) کودک آزاری عاطفی(روانی):

به رفتارهایی گفته می شود که کودک را به لحاظ عاطفی (روانی) تحت تاثیر قرار میدهد مانند بی توجهی و غفلت نسبت به کودک، فراهم نکردن بهداشت،طردکردن، نادیده گرفتن،خرد کردن شخصیت، وادارکردن کودک به انجام رفتار نامناسب.

3) کودک آزاری جنسی :

به هر نوع بهره کشی جنسی از کودک گفته می شود که توسط افراد دیگر انجام می شود مانند ازدواج زود هنگام، لمس بدن کودک، وادار کردن کودک به مشاهده تصاویر و یا اعمال مستهجن.

4) کودک آزاری صنعتی:

به استفاده از کودکان در انواع مشاغل گفته می شود مانند کار کردن کودکان در کارخانه ها، تولیدی ها،مزارع .

5) کودک آزاری تحصیلی :

به مجبور کردن کودک جهت گرفتن نمره بالا و تحصیل در مدارج بالا هنگامی که کودک به لحاظ ذهنی توانایی نداشته باشد کودک آزاری محسوب می شود.

علت های کودک آزاری

1) علت خانوادگی :

 نداشتن مهارت لازم توسط والدین جهت تربیت کودک،ناآگاهی والدین نسبت به توهین و تحقیرآمیز بودن رفتار آنان نسبت به کودک، سواد کم والدین، مشاجرات مکرر، داشتن سوء پیشینه توسط والدین باعث می شود آن ها با رفتارهای خود کودک را مورد آزار قرار دهند.

2) علت فرهنگی :

 زندگی کردن در طبقات اجتماعی و اقتصادی پایین کودک را بیشتر در معرض آسیب قرار می دهد.

3) علت روانی :

هنگامی که والدین به اختلالات روانی مبتلا باشند کودکان را مورد آزار و اذیت قرار می دهند

مانند تندخویی، خشونت، بی توجهی و یا اینکه برخی از کودکان به علت شرایط روانی خاصی که دارند بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرند مانند کودکان غیرطبیعی یا طرد شده.

4) علت اقتصادی :

فقر باعث می شود والدین به علت فشارهای مالی کودکان را مورد آزار قرار دهند.

مجازات کودک آزاری:

1- طبق قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب 1381 کودک آزاری جرم عمومی تلقی شده و نیازی به مدعی خصوصی ندارد.

2- هرگونه خرید، فروش، بهره کشی و به کارگیری اطفال به منظور انجام امور غیرقانونی از جمله قاچاق ممنوع بوده و مرتکب حسب مورد علاوه بر جبران خسارت وارده به شش ماه تا یک ماه محکوم خواهد شد. سال حبس یا از ده میلیون تا بیست میلیون ریال جزای نقدی.

3- هرگونه آسیب جسمی و روحی و شکنجه اطفال و بی توجهی عمدی به سلامت و سلامت روحی و جسمی آنان و ممانعت از تحصیل ممنوع است و مرتکب به حبس از سه ماه و یک روز تا شش ماه یا جزای نقدی تا سقف محکوم می گردد. تا سقف ده میلیون ریال.

4- کلیه اشخاص، مؤسسات و مراکزی که به هر نحوی مسئولیت حضانت و حضانت کودکان را بر عهده دارند، موظفند به محض مشاهده موارد کودک آزاری مراتب را جهت تعقیب و تصمیم مقتضی به مراجع ذیصلاح قضایی اطلاع دهند. . جریمه نقدی تا سقف پنج میلیون ریال خواهد بود.

امتیاز شما به این مقاله؟!

متن سربرگ خود را وارد کنید

فهرست مطالب

فهرست مطالب

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    متن سربرگ خود را وارد کنید