مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

تلفن ثابت

02166567311 (6 خط ویژه)

امورگمرکی- بخش هفتم ـ رویه‌های گمرکی-فصل اول ـ کالاهای ورودی- مبحث ششم ـ عبور داخلی|وکیل امور گمرکی

ماده۵۹ ـ عبور داخلی، رویه گمرکی است که براساس آن کالای گمرک نشده از یک گمرک مجاز به گمرک مجاز دیگر و یا سایر اماکن تحت نظارت گمرک منتقل می‌گردد تا تشریفات قطعی گمرکی آن در مقصد انجام شود. حسب آنکه عبور داخلی کالا بنابر درخواست متقاضی یا تصمیم گمرک باشد به ترتیب عبور داخلی شخصی و یا عبور داخلی اداری نامیده می‌شود.  ……………………

مشاوره حقوقی رایگان با وکیل خوب دادگستری

ماده۵۹ ـ عبور داخلی، رویه گمرکی است که براساس آن کالای گمرک نشده از یک گمرک مجاز به گمرک مجاز دیگر و یا سایر اماکن تحت نظارت گمرک منتقل می‌گردد تا تشریفات قطعی گمرکی آن در مقصد انجام شود. حسب آنکه عبور داخلی کالا بنابر درخواست متقاضی یا تصمیم گمرک باشد به ترتیب عبور داخلی شخصی و یا عبور داخلی اداری نامیده می‌شود.
تبصره ـ شرایط، تشریفات اظهار و ارزیابی، میزان تضمین و اسناد لازم در حدود مقررات این قانون در آیین نامه اجرائی تعیین می‌شود.
ماده۶۰ ـ گمرک می‌تواند در صورت تراکم در انبارهای گمرکی، با صدور حکم (دستور اداری)، بارگُنج‌های مهر و موم و پلمب شده را تحت عنوان عبور داخلی اداری به انبارهای گمرکی دیگر منتقل نماید. مسؤولیت کسری، آسیب دیدگی و فقدان کالا به جز در موارد قوه قهریه (فورس ماژور) در حین عبور داخلی اداری با گمرک است.
تبصره۱ـ هزینه‌های حمل و انجام خدمات مربوط به عبور داخلی اداری در غیر موارد قوه قهریه (فورس ماژور) برعهده گمرک است و از صاحب کالا دریافت نمی‌شود. مرجع تحویل گیرنده مکلف است کالای موضوع عبور داخلی را در مقابل خطرات ناشی از تصادف و آتش سوزی بیمه نماید و حق بیمه مربوطه را به هنگام ترخیص از صاحب کالا وصول کند.
تبصره۲ـ عبور داخلی شخصی کالا منوط به قبول درخواست از طرف گمرک مبدأ عبور است. مسؤولیت کسری، آسیب دیدگی و فقدان کالا در حین عبور داخلی شخصی با اظهارکننده است.
تبصره۳ـ گمرک مکلف است برای کالایی که در اسناد حمل آن محل تحویل یکی از شهرهای داخلی ذکر شده است به شرط اینکه در شهر مزبور گمرک مجاز و مناسب وجود داشته باشد به تقاضای شرکت حمل و نقل و با انجام تشریفات مربوطه، پروانه عبور داخلی به صورت حمل یکسره صادر نماید.
تبصره۴ـ به منظور بهرهبرداری از ظرفیت‌های خالی گمرک‌ها و مناطق ویژه اقتصادی و کاهش رسوب کالا در مبادی ورودی، گمرک حسب درخواست سازمان مسؤول منطقه مکلف است با عبور کالا‌ها به گمرک‌ها و مناطق ویژه موافقت نماید. بدیهی است منطقه مربوطه هزینه‌های انتقال را در ابتداء متقبل می‌شود تا در صورت مراجعه صاحب کالا از وی وصول نماید. مسؤولیت حفظ و نگهداری کالا برعهده عبوردهنده و مرجع تحویل گیرنده ذیربط است.
ماده۶۱ ـ هرگاه در گمرک مبدأ عبور داخلی، نسبت به اظهار، کسری مشاهده شود صورت مجلس تنظیم و اظهارنامه و پروانه عبوری بر این اساس اصلاح و کالا عبور داده می‌شود. در صورتی که در گمرک مبدأ در نتیجه ارزیابی کالای عبور داخلی نسبت به اظهار شرکت حمل و نقل یا صاحب کالا، کالای اضافی همنوع مازاد بر پنج درصد (۵%) یا کالای اضافی غیر ممنوع مشاهده شود به ترتیب مشمول تبصره (۲) ماده (۱۰۸) این قانون و مقررات قاچاق گمرکی می‌گردد.
ماده ۶۲ ـ هـرگاه کـالای عـبور داخلی به طور کلـی یا جزئی در مهلت مقرر به گمرک مقصد واصل نشود جز در موارد قوه قهریه (فورس ماژور)، مشمول مقررات قاچاق می‌گردد.
تبصره ـ در موارد خاص از قبیل معاذیری مانند بیماری و تصادف و پیشامدهای ناگوار که در آیین نامه اجرائی به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، گمرک می‌تواند با اخذ جریمه انتظامی موضوع ماده (۱۰۹) این قانون به صدور اجازه تحویل کالا به مرجع تحویل گیرنده اقدام نماید، مشروط بر اینکه حداکثر تا پنج روز با نظر گمرک از مهلت اعتبار پروانه عبور داخلی به گمرک مقصد، تحویل شود.
ماده۶۳ ـ در مواردی که کالای عبور داخلی با کسری، تحویل گمرک مقصد گردد، در صورت سالم بودن مهر و موم و پلمب و محفظه حمل بار و عدم دخل و تصرف مشمول مقررات کسر تخلیه می‌شود.
کالای عبوری در صورت دخل و تصرف در مهر و موم و پلمب و مشاهده کسری، مشمول قاچاق گمرکی است.
درصورتی که کسری و فک مهر و موم و پلمب، ناشی از قوه قهریه (فورس ماژور) باشد تضمین و تعهد، ابطال می‌شود.

صدای وکیل پاسخ دهنده به سوالات حقوقی شما و ارائه دهنده مشاوره رایگان توسط وکیل دادگستری

مطالب مرتبط

قوانین امورگمرکی
امورگمرکی-بخش اول ـ تعاریف، سازمان و کلیات- فصل اول ـ تعاریف|وکیل امور گمرکی
امورگمرکی-بخش اول ـ تعاریف، سازمان و کلیات- فصل دوم ـ اهداف، وظایف و سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران|وکیل امور گمرکی
امورگمرکی-بخش اول ـ تعاریف، سازمان و کلیات- فصل سوم ـ کلیات- مبحث اول ـ حقوق ورودی و هزینه‌های خدمات|وکیل امور گمرکی
امورگمرکی-بخش اول ـ تعاریف، سازمان و کلیات- فصل سوم ـ کلیات- مبحث دوم ـ فناوری اطلاعات و ارتباطات|وکیل امور گمرکی

امورگمرکی-بخش اول ـ تعاریف، سازمان و کلیات- فصل سوم ـ کلیات-مبحث چهارم ـ تشریفات و کنترلهای گمرکی|وکیل امور گمرکی
امورگمرکی-بخش دوم ـ ارزش گذاری و قواعد مبدأ فصل اول ـ ارزش کالا-مبحث دوم ـ ارزش گمرکی کالای صدوری (صادراتی) |وکیل امور گمرکی
امورگمرکی-بخش دوم ـ ارزش گذاری و قواعد مبدأ -فصل دوم ـ قواعد مبدأ|وکیل امور گمرکی

امورگمرکی-بخش سوم ـ تشریفات قبل از اظهار|وکیل امور گمرکی
امورگمرکی- بخش ششم ـ تشریفات و شرایط عمومی اظهار و ترخیص|وکیل امور گمرکی
امورگمرکی- بخش هفتم ـ رویه‌های گمرکی-فصل اول ـ کالاهای ورودی- مبحث سوم ـ ورود موقت برای پردازش|وکیل امور گمرکی
امورگمرکی- بخش هفتم ـ رویه‌های گمرکی-فصل اول ـ کالاهای ورودی- مبحث چهارم ـ مرجوعی|وکیل امور گمرکی
امورگمرکی- بخش هفتم ـ رویه‌های گمرکی-فصل اول ـ کالاهای ورودی- مبحث پنجم ـ عبور خارجی|وکیل امور گمرکی

به این مقاله امتیاز دهید