مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

تلفن ثابت

02166567311 (6 خط ویژه)

ترک منزل توسط همسر

عواقب قانونی ترک منزل توسط همسر

 

در جامعه امروزی یکی از مشکلاتی که به صورت عدیدی با آن سرو کار داریم نافرمانی زن و مرد نسبت به یکدیگر میباشد که در اصطلاح حقوقی به آن شقاق گفته می شود.

 

صدای وکیل مشاوره حقوقی + تلفن : (6 خط ویژه) 02166567311 

  

یکی از این موارد نافرمانی، ترک منزل توسط همسر می باشد.

ترک منزل توسط زن

در صورتی که زن بدمن داشتن دلیل قانونی و مشروع ترک منزل نماید نمیتواند نفقه دریافت کند.

در اصل زوجه عدم تمکین کرده و در قانون زمانی که زوجه بدون داشتن دلیل قانونی موجه و بدون رضایت شوهر خانه را ترک کند مستحق گرفتن نفقه نمی باشد حتی اگر زوجه در خانه ی پدر و مادر خودش زندگی کند باز هم نفقه ای به او تعلق نمیگیرد.

زنی که با شوهر خودش تمکین نکند ناشزه نامیده میشود و در این صورت مرد نه تنها میتواند به نفقه پرداخت نکند بلکه میتواند خواستار طلاق هم باشد و امکان تجدید فراش هم برای شوهر وجود دارد.

زن در صورتی میتواند عدم تمکین نماید که خواسته شوهر نامشروع باشد و اگر در موارد ضروری مجبور به ترک منزل شود و یا به سفر برود و از شوهر اجازه نگرفته باشد ناشزه نخواهد بود و مرد موظف است که نفقه زن را پرداخت کند.

در اینجا منظور از ترک منزل، قهر بودن زن و ترک دائمی منزل نیست و در صورتی که زن به طور دائم خانه را ترک کرده باشد عدم تمکین کرده و ناشزه خوانده میشود.

  1. مواردی که زن میتواند بدون اذن شوهر از منزل خارج شود
  2. اگر زن بیماری داشته باشد که مداوا کردن آن ضروری باشد این موضوع ضروری بودن مداوا را هم پزشک تایید کرده باشد
  3. انجام واجبات شرعی و فرایض دینی:اگر زن برای رفتن به حج و…. از شوهر اجازه نگرفته باشد به معنای عدم تمکین نمی باشد.
  4. اگر زن در خانه ای زندگی کند که از لحاظ مالی یا ناموسی و یا جانی در خطر باشد میتواند ترک منزل نماید و مرد باید نفقه زن را بپردازد.
  5. زنی که ازدواج کرده است برای خروج از کشور نیازمند اجازه ی همسر خود میباشد که این اجازه باید به صورت کتبی باشد که در دفترخانه ی رسمی آماده شده باشد و به اطلاع گذرنامه برسد.البته دادستان محل صدور گذرنامه در شرایط ضروری میتواند این اجازه را به زوجه بدهد یا ندهد که مهلت اجازه ی دادستان از زمان درخواست اجازه زوجه از دادستان به مدت ۳ روز میباشد،نظر دادستان قطعی و قابل اعتراض نمی باشد.

ترک منزل از جانب مرد

اولین مبحثی که در خصوص ترک منزل توسط شوهر با آن مواجه هستیم نفقه برای زوجه است زیرا بسیاری از زنان خانه دار هستند یا از حمایت خانواده ی خود برخوردار نیستند و از لحاظ مالی از جانب شوهر تأمین میشوند.

در برخی موارد زمانی که مرد خانه را ترک میکند اقدام به فروش منزل میکند و زن که هیچ گونه سرپناهی ندارد ومجبور به تخلیه خانه و ترک آن میباشد میتوانند در مقابل مراجع قانونی خواستار حق خویش باشند.

همان طور که در قانون به زنی که نافرمانی کند و تمکین نکند ناشزه گفته میشود در صورت عدم تمکین مرد و ترک منزل ناشزه خوانده میشود.

از آنجایی که سرپرستی خانواده با مرد است حق دادن نفقه به عهده ی او میباشد و در صورتی که نتواند نفقه را پرداخت کند و مخارج را بر عهده نگیرد زن میتواند نسبت به گرفتن نفقه توسط محاکم حقوقی اقدام نماید.
گاهی مرد به دلیل ازدواج دوم خانه را ترک میکند، هرچند که مرد مجاز به گرفتن چنین زن میباشند اما این در صورتی است که مرد بتواند میان همسران خود عدالت را رعایت نماید.

حقوق زن در صورت ترک منزل از سوی مرد

حقوق در مقابل مردی که بنا به دلایلی که ذکر شد اقدام به ترک خانه خود کند از زن حمایت میکند،بدین صورت که زن میتواند یک شکایت کیفری با موضوع ترک نفقه در شورای نگهبان مطرح کند و خواهان تأمین دلیل نیز بشود که مشخص شود که زوج به دلیل عدم توانایی پرداخت مخارج زن و یا امتناع کردن از پرداخت و یا هر دلیل غیر موجه دیگر اقدام به ترک خانه کرده است که در صورت اثبات و انجام این عملیات مجازات مرد زندان خواهد بود

در مورد مردی که مجهول المکان باشد و دسترسی به او توسط زوجه امکان پذیر نباشد و زوجه بتواند در دسترس نبودن زوج را اثبات کند از حق طلاق و طرح شکایت بر علیه زوج را به صورت غیابی انجام دهد و دادگاه باید رای را بدون حضور شوهر بدهد.

مطالبه مهریه توسط زن در صورت نبود همسر

در صورتی که مردی خانه را ترک کرده باشد و یا از دادن نفقه خودداری کند زن میتواند بر اساس وکالتی که در عقدنامه به او داده شده درخواست مهریه نماید و حتی میتواند طلاق خود را هم بخواهد

مرد موظف است مهریه زن را بپردازد و در صورت ممانعت زن باید اموال مرد را به دادگاه معرفی نماید تا اموال از طریق دادگاه توقیف شود و مهریه زن از مال توقیف شده پرداخت میشود و اگر مرد مالی نداشت دادگاه او را ممنوع الخروج میکند تا زمانی که مهریه پرداخت شود.

  

صدای وکیل مشاوره حقوقی – تلفن : (6 خط ویژه) 02166567311 

 

 
به این مقاله امتیاز دهید