مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

تلفن ثابت

02166567311 (6 خط ویژه)

مراحل گرفتن مهریه بدون طلاق

مراحل گرفتن مهریه بدون طلاق

به محض انعقاد عقد نکاح اسلامی، طبق قوانین و احکام اسلامی حقوقی به زن تعلق می گیرد. مهریه از جمله حقوق قانونی زن در عقد نکاح است که به محض انعقاد عقد، بطور کامل مالک آن شده و حق هرگونه دخل و تصرف کامل در آن را بدون هیچ گونه شرطی خواهد داشت. تصور عموم مردم در رابطه با مهریه بر این بوده است که مهریه صرفا پس از اجرای طلاق قابل دریافت است.در صورتی که گرفتن مهریه از طریق مراجعه به اجرائیات ثبت، ثبت درخواست و تقاضای صدور حکم به پرداخت حکم از دادگاه ممکن می باشد.

عقد نکاح اعم از موقت و یا دائم از سنت های پسندیده دین اسلام بوده است و در شرع به آن بسیار توصیه شده است. به محض عقد ازدواج، مرد تکالیفی مشخص نسبت به همسر شرعی و قانونی خود پیدا کرده و زن نیز از حقوق مالی‎ای برخوردار می‌گردد که مهریه یکی از مهم‌ترین حقوق مالی زنان در نکاح دائم و موقت می‌باشد.

مهریه چیست؟

مهریه عبارت‌اند از مال یا پولی که در زمان عقد نکاح دائم و یا موقت، تعیین شده و مرد مسئولیت پرداخت کامل آن را برعهده دارد. در عقد‌ نامه، فرد دیگری نظیر پدر یا مادر زوجین و به طور کلی افرادی از این دست می‌توانند پرداخت مهریه را تعهد بگیرند. گرفتن مهریه در هر شرایطی امکان پذیر است؛ البته گرفتن مهریه عندالاستطاعه و یا گرفتن مهریه بدون طلاق با شرایط خاصی همراه است.

در ادامه این مقاله قصد داریم در رابطه با مهریه زن و طریق گرفتن آن صحبت کرده و همچنین شرایط گرفتن مهریه بدون طلاق و ادامه زندگی پس از دریافت آن را توضیح دهیم.جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

مهریه زن

تا کنون عده بسیار زیادی از عموم مردم، اعم از زن و مرد، گرفتن مهریه و تعلق کاملا آن به زن را وابسته به وقوع طلاق می‌دانند و بر این باورند که ادامه زندگی پس از دریافت آن امری غیر ممکن است. برای بررسی امکان یا عدم امکان گرفتن مهریه بدون طلاق ابتدا به توضیح کلی در رابطه با اینکه مهریه چیست و مالکیت زن بر مهریه به چه نحو است خواهیم پرداخت.

همان طور که میدانیم مهریه می تواند مال یا پول باشد و از جهت پرداخت به دو صورت عندالمطالبه و یا عندالاستطاعه تعیین می‌گردد و از جمله حقوق مالی زنان در عقد موقت و عقد نکاح دائم است. اهمیت این حق مالی به اندازه ای است که مشخص کردن مهر معلوم در زمان انعقاد عقد یکی از اصلی‌ترین شروط صحت عقد موقت است. برای بررسی بهتر در رابطه با نحوه تعلق مهریه به زن باید به ماده 1082 قانون مدنی مراجعه نمود.

یکی از مهم ترین نکات در رابطه با مهریه:

این نکته را بخاطر داشته باشید که به مجرد عقد، زن به طور کامل صاحب و مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن انجام دهد. به همین دلیل است که تعلق مهریه به زنان و مالکیت بر آن و همچنین اجازه هر نوع دخل و تصرف اعم از بخشیدن، انتقال و یا مطالبه به محض وقوع عقد نکاح  اعم از دائم و یا موقت اتفاق می‌افتد. بیاد داشته باشید که تنها بخشیدن یا ابرا کردن مهریه سبب خواهد شد تا زن از مهر خود محروم شده و نشوز زن، ارتکاب به جرم قتل همسر، ارتکاب به جرم زنا، خیانت، طلاق و موارد از این دسته زن را از مهریه مورد توافق و مندرج در سند نکاحیه محروم نمی کند.

انواع مهریه:

همانطور که در مطالب فوق ذکر شده به طور کلی مهریه به دو نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه تقسیم می‌شود که نوع آن با توجه به توافقات و خواسته‌های زن و مرد در زمان عقد مشخص می‌شود. به حالتی که از لحظه جاری شدن صیغه عقد زن می‌تواند آن را مطالبه کند، مهریه عندالمطالبه گویند. اگر مرد اموال داشته باشد بخشی از کلیه اموال وی به عنوان مهریه توقیف خواهد شد و در صورتی که اموالی نداشته باشد با توجه به میزان درآمد و گردش حساب‌های مالی وی مهریه قسط بندی خواهد شد.

در صورتی که مهریه عندالاستطاعه باشد، زن در هر زمانی که بخواهد می‌تواند به راحتی مهریه خود را مطالبه کرده و تنها در که مرد استطاعت پرداخت مهریه را داشته باشد می‌تواند اقدام به پرداخت مهریه خود کند.در نظر داشته باشید که مطالبه مهریه تنها در زمان طلاق امکان پذیر نیست و زن بعد از عقد هر زمان که بخواهد می‌تواند برای دریافت مهریه خود اقدام کند.به همین دلیل حالتی تحت عنوان دریافت مهریه بدون طلاق وجود دارد.

گرفتن مهریه بدون طلاق:

در این بخش مقاله قصد داریم در رابطه با گرفتن مهریه بدون طلاق و امکان زندگی پس از آن صحبت کنیم.پس تا این قسمت از مقاله صدای وکیل متوجه شدیم که به محض اینکه عقد دائم و یا موقت میان زوجین خوانده شد، زن می‌تواند مستحق دریافت مهریه شود و آن را مطالبه کند.آنگونه که مرسوم است در مهریه های سنگین مطالبه و گرفتن مهریه معمولا با اختلاف شدید میان زن و مرد در روابط زناشویی اتفاق می‌افتد.در صورت عدم تصمیم بر جدایی و یا عدم وجود هرگونه اختلاف میان زوجین ،زن می‌تواند با وجود تمایل به ادامه زندگی مایل به گرفتن مهریه اش باشد در نتیجه گرفتن مهریه، منوط بر وقوع طلاق و اختلاف میان زوجین نیست. بنابراین زن می‌تواند اقدام به گرفتن مهریه بدون طلاق نماید و به زندگی زناشویی خود ادامه دهد.

گرفتن مهریه بدون طلاق چقدر زمان خواهد برد؟

به طور کلی نمی‌توان زمان دقیقی برای این موضوع تعریف کرد چرا که گرفتن مهریه بدون طلاق به متغیرهای مختلفی بستگی دارد.در اولین مرحله باید میزان مهریه زن و اموال مرد بطور کامل و دقیق شناسایی شود. از دیگر مواردی که ممکن است بتواند دریافت مهریه بدون طلاق و یا در زمان طلاق را به تعویق بیندازد، موضوع استعلام اموال مرد است.

چراکه اگر زن اطلاعات دقیقی از اموال و گردش حساب‌های بانکی همسر خود نداشته باشد، باید مبنی بر استعلام اموال مرد دادخواست جدیدی تنظیم کنو به دادگاه ارائه دهد از دیگر مواردی که می‌تواند سبب طولانی تر‌شدن این پروسه شود موضوع انتقال مالکیت اموال از جانب مرد به شخص دیگر است که در این شرایط باید بطور کامل انتقال مالکیت مورد بررسی قرار گرفته شود که این انتقال مالکیت بعد از درخواست زن برای اجرای مهریه بوده است یا قبل از آن.

 از مهمترین دلایلی که سبب می‌شود دریافت مهریه به تعویق بیفتد موضوع اقدام برای دریافت مهریه بدون ازدواج یا در حین طلاق و بدون داشتن وکیل است. این نکته را بخاطر داشته باشید که حضور شخصی که تخصص انجام کاری را دارد سبب می‌شود کارها با سرعت بیشتری پیش رود پس بودن یک وکیل طلاق متخصص و حرفه ای در این پرونده به روند پرونده سرعت بالایی خواهد بخشید.

به این مقاله امتیاز دهید