مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

تلفن ثابت

02166567311 (6 خط ویژه)

خسارت تاخیر یا عدم انجام تعهد چیست؟

خسارت تاخیر یا عدم انجام تعهد چیست؟

ممکن است  برای شما هم پیش آمده باشد که فردی برای انجام عملی سهل انگاری کرده باشد و به وظیفه خود پایبند نباشد. طبیعی است که خسارتی به شما وارد می شود. اما خسارت تاخیر یا عدم انجام تعهد چیست و چه مواردی را شامل می‌شود؟ در این موارد باید به افراد خسارت تعلق بگیرد. ندانستن مفاد و نکات مهم در این زمینه سبب بروز برخی مشکلات خواهد شد. در واقع یکی از پرتکرارترین وقایعی که رخ می‌دهد عدم انجام تعهد است. دراین مقاله از صدای وکیل خسارت تاخیر یا عدم انجام تعهد را بررسی می‌کنیم تا بهتر با ضرورت‌ها و نکات آن آشنا شوید. خدمات متفاوت صدای وکیل مثل مشاوره واتس اپی رایگان با بهترین وکلای پایه یک دادگستری نیز به شما کمک می‌کند تا بسیاری از کارهای حقوقی خود مانند عدم انجام تعهد یا پروسه دریافت خسارت تاخیر را به شکلی مناسب تر انجام دهید.  

خسارت تاخیر در انجام تعهد چیست؟

خسارت تاخیر در انجام تعهد

اگر شخصی در تعهد داده شده در قرارداد، نسبت به مسئولیت‌ها و انجام وظایف خود سرپیچی کند، خساراتی به طرف مقابل قرارداد وارد خواهد شد. برای مطالبۀ خسارت تاخیر یا عدم انجام تعهد، شرایطی در قرارداد ذکر شده‌اند .زیرا در غیر این صورت، شرایط مطالبۀ خسارت وجود نخواهد داشت. بدین ترتیب، قرارداد و مفاد آن بی معنی خواهند شد. طرح دعوی شما مبنی بر مطالبۀ خسارت بی‌معنا بوده و امکان دریافت و طلب آن نیز وجود نخواهد داشت. در نهایت شما باید اقدامات مقتضی را از طرف مراجع قضایی انجام دهید.

شرایط دریافت خسارت عدم انجام تعهد

اگر قصد مطرح دعوای مطالبۀ خسارت و ضرر و زیان ناشی از عدم انجام تعهد یا تاخیر آن را دارید باید شرایط و ضوابطی را در قرارداد رعایت کنید. از جمله:

یکی از مهم‌ترین شرایط جهت مطالبۀ دعوای خسارت ناشی از عدم انجام تعهد، ایجاد یا به وجود آوردن خسارت و ضرر در قرارداد است. در این راستا باید ثابت کنید که ضرر و خسارت و زیان به شما وارد شده است.

باید نتیجۀ مستقیم عدم انجام تعهد طرف مقابل به وجود آمدن ضرر و زیان باشد. لازم است خسارت ناشی از عدم انجام تعهد قراردادی را مطالبه نمایید. واجب است شما مستقیما ثابت کنید که خسارت وارد شده به شما در نتیجۀ عدم انجام تعهد قرارداد ازشخص مقابل بوده و عهد شکنی از طرف شما نبوده است.

این که زمان انجام تعهد سپری شده باشد یکی از مهم‌ترین موارد است. که یکی از شرایط لازم برای مطالبه خسارت تاخیر یا عدم انجام تعهد است. چون در غیر این صورت شما نمی‌توانید خسارت و ضرر و زیانی را که به شما وارد شده است، از طرف مقابل مطالبه نمایید.

دو نکته مهم خسارت تاخیر انجام تعهد

خسارت تاخیر انجام تعهد

درصورتی که در قرارداد ذکر شده باشد که این خسارت شامل چه مواردی است و چه چیزهایی را شامل نمی‌شود می توانید خسارت و زیان و ضرر ناشی از عدم انجام تعهد را دریافت نمایید. مادۀ ۲۲۱ قانون مدنی می‌گوید، مطالبۀ خسارت ضروری است و در بیشتر موارد نیازی به ذکر آن در قرارداد نیست. این یکی دیگر از مهم‌ترین شرایط برای مطالبۀ خسارت و ضرر و زیان عدم انجام تعهد است. در صورتی که فرد قادر به انجام تعهد نبوده باشد نمی‌توان خسارت ناشی از انجام تعهد را از وی مطالبه کرد. مثلاً اگر فرد طی یک حادثۀ رانندگی دچار آسیب شدید شده باشد، نمی‌توان از او تقاضای انجام تعهدات را نمود. چرا که به صورت فیزیکی فرد قادر به انجام هیچ کاری نبوده است.

نحوه جبران خسارت عدم انجام تعهد

منظور از وجه التزام یا شرط جزا همان میزان مبلغ ناشی از خسارت بوده که در صورت عدم انجام تعهد باید پرداخت شود. قید این عبارت باعث افزایش امنیت قرارداد برای هر یک از طرفین می‌شود. برای مثال اگر در قرارداد خرید اتومبیل عنوان شود که در صورت تاخیر فروشنده مبلغ معینی برای خسارت تاخیر پرداخت شود، این مبلغ همان وجه التزام است که باید به خریدار پرداخت شود. وجه التزام سبب سرپیچی نکردن هر دو طرف از انجام تعهدات خود و به موقع انجام دادن تعهداتشان می‌شود.  زمانیکه شما وجه التزام را در قرارد اد ذکر نکرده باشید فقط در صورتی که خسارتی به شما وارد شده باشد می‌توانید برای دریافت خسارت تاخیر یا عدم انجام تعهد اقدام کنید. با این حال بهتر است که وجه التزام را در قرارداد ذکر کنید تا در هر صورت بتوانید حق و حقوق را از طرف مقابل دریافت کنید.