مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

تلفن ثابت

02166567311 (6 خط ویژه)

داوری در طلاق یعنی چه؟

واژه طلاق در اصطلاح حقوق، عبارت است از: ایقاع و تشریفاتی که طی آن مرد میتواند همسر خود را از بند زوجیت و همسری خویش آزاد کند. در قانون ما حق طلاق بدون هیچ قید و شرطی به شوهر واگذار شده است. این حق در مرحله بعد بصورت محدود و مشروط در اختیار قضات دادگاه خانواده قرار داده شده که البته آنها نیز باید مرد باشند.برای مشاوره حتما با یک  وکیل طلاق مشورت کنید.

بهترین وکیل طلاق در تهران

داوری در طلاق


مطابق آنچه در منابع فقهی آمده واگذاری حق طلاق به مردان نه کاشف از بی توجهی به زنان و نه طرفداری از مردان است بلکه دلیلش طبیعت متفاوت زن و مرد، روحیات هیجانی بانوان و توجه به مصالح خانواده در راستای ضوابط فقهی است.
همانطور که گفتیم در موارد خاصی نیز زن حق دارد از دادگاه طلاق بخواهد. اضافه بر آن زن می تواند با پیش بینی شرایطی در ضمن عقد و پیمان زناشویی، هر وقت شوهرش از آن شروط تخطی نمود به توسط دادگاه، از شوی خود طلاق بگیرد.
حال این سوال پیش می اید که زن در چه شرایطی میواتد از دادگاه تقاضای طلاق کند؟
در پاسخ باید بگویم قوانین طلاق در دادگاه ها بر اساس احکام و شریعت اسلامی تنظیم شده است. طلاق زن از طریق دادگاه صرفا در وقت ضرورت مشروع است. شارع برای آن که زندگی زناشویی زود از هم نپاشد و گرداب خطرناکش به فرزندان نرسد و دامنه‌اش به افراد بی گناه زیان نرساند، به مجرد این که زنی از همسرش ناخرسند باشد راه طلاق را نشان نمی دهد، بلکه او را به بردباری و شکیبایی دعوت می کند.
با این مقدمه برگردیم به سوال ابتدایی خودمان:
قرآن برای جلوگیری از جدایی زوجین و تداوم زندگی مشترک آنها، یک راه و طریق عملی نشان داده است و میگوید:
اگر از جدایی میان آن دو (زن و شوهر) بیم دارید، پس داوری از خانواده آن (شوهر) و داوری از خانواده آن (زن) تعیین کنید. اگر سرسازگاری داشته باشند خدا میان آن دو سازگاری خواهد داد… (نسا، 35).
مطابق این قاعده، دو نفر داور که معتمد طرفین هستند و به مشکلات و روحیات زوجین آگاه میباشند به کمک آنها می ایند، مشکلات را از زبان هر دو طرف میشنوند، باورهای غلط آنها را اصلاح نموده و کمک میکنند با انگیزه به زندگی مشترک برگردند اما در صورتی که به این نتیجه برسند که فاصله آنها در مسیر زناشویی زیاد بود و راهی برای ادامه زندگی میانشان وجود نداشت، کمک کنند با کمترین تنش و بدون مشکل از هم جدا شوند.
نهاد داوری اگر توسط افراد مجرب و به درستی اجرا شود بسیاری از پرونده های خانوادگی را فیصله خواهد داد اما جای تاسف است که در نظام قضایی ما به یک مانع وقت گیر و آزاردهنده برای خانواده های در حال فروپاشی تبدیل شده است و باعث فرسایش روانی آنها میشود.
نحوه انجام داوری:
ابتدا قاضی دادگاه قرار داوری را صادر میکند بعد طرفین موظف میشوند هر کدام یک داور بصورت مکتوب به دادگاه معرفی نمایند در مرحله بعد داوران باید در دادگاه حاضر شوند و برابر دادگاه، وظیفه داوری میان زوجین را بپذیرند و در پایان هم هرکدام نظر خود و موفقیت یا عدم موفقیت خود را به دادگاه اعلام مینمایند.

موسسه حقوقی صدای وکیل دارای بهترین وکیل طلاق آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)