مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

تلفن ثابت

02166567311 (6 خط ویژه)

طلاق بائن چیست؟ + نکاتی که دانستن آن واجب است

یکی از تقسیم بندی های طلاق، تقسیم طلاق، به رجعی و بائن می باشد. در قانون مدنی، موادی، به این موضوع که طلاق بائن چیست و انواع آن کدام است، اختصاص یافته است. در ادامه همراه همیشگی صدای وکیل باشید تا در این مقاله راجب طلاق بائن صحبت کنیم.

طلاق بائن چیست ؟

طلاق بائن چیست ؟

حال میخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که طلاق بائن چیست؟ یکی از انواع طلاق، طلاق بائن است. طلاق بائن، طلاقی است که برخلاف طلاق رجعی، مرد نمی تواند در ایام عده طلاق، به همسرش رجوع کند. رجوع، به این معنا است که بدون نیاز به انعقاد عقد ازدواج جدید، همان عقد ازدواج قبلی، با شرایط قبلی، دوباره به رسمیت شناخته خواهد شد و انگار، اصلا طلاقی صورت نگرفته است.

دلیل نامگذاری این نوع از طلاق، تحت عنوان طلاق بائن نیز همین مورد است که در طلاق بائن، پس از جاری شدن صیغه طلاق، زن به مرد محرم نبوده و میبایست در مدت عده در منزل دیگری سکونت داشته باشد. درواقع باید اینطور گفت طلاق بائن طلاقی است که در آن، مرد یا همان زوج پیشین، در مدت عده، حق رجوع به زن یا همان زوجه پیشین را ندارد.

انواع طلاق بائن چیست ؟

حال که دانستید طلاق بائن چیست باید بدانید انواع آن کدامند؟ طلاق بائن هم خودش دارای انواع مختلفی دارد که در صورت شرایط ذیل جدایی به صورت طلاق بائن انجام می شود:

1- طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود (مثلا زن و شوهری که در دوران عقد هستند و با هم رابطه ی جنسی نداشتند. سپس بعد از مدتی تصمیم به جدایی می گیرند.)

2- طلاق یائسه (زنی که دیگر عادت ماهانه نمی شود و به این واسطه دیگر باردار نمی شود. مثلا زن ۶۰ ساله ای که تصمیم دارد از همسرش جدا شود)

3- طلاق خلع و مبارات مادام که زن رجوع به عوض نکرده باشد.

4- چهارمین طلاق که بعد از سه وصلت متوالی به عمل آید اعم از این که وصلت در نتیجه رجوع باشد یا در نتیجه نکاح جدید. (مردی که همسرش را سه بار طلاق داده باشد و هر بار برگشته اند و مجددا طلاق گرفتند در این صورت سومین طلاق آن ها از نوع بائن است.)

امکان رجوع در طلاق بائن چگونه است؟

درست است که ماده ی مذکور به طور واضحی حق رجوع را از در طلاق بائن از مرد گرفته است اما با این وجود اگر در مدت عده ی طلاق خلع و مبارات مثلا زن بخواهد چیزی که بخشیده است را پس بگیرد و اصطلاحا به آن رجوع کند، در این صورت مرد هم حق رجوع خواهد داشت.  بنابراین در صورت طلاق بائن از نوع خلع و مبارات تحت شرایطی که گفتیم امکان رجوع برای مرد بوجود می آید.

طلاق به حکم دادگاه، رجعی محسوب است یا بائن؟

اگر این نوع طلاق به لحاظ عدم تصریح،در قانون مدنی تحت عنوان طلاق رجعی، قلمداد شود ،اولا نقض غرض است. یعنی از یک طرف شوهر اجبار به طلاق میشود و از طرف دیگر با رجوع در ایام عده طلاق، تلاش زن را در خصوص متقاعد کردن دادگاه مبنی بر صدور حکم طلاق از بین میبرد. ثانیا،نظم عمومی و حرمت طلاق ایجاب میکند که حق رجوع برای شوهر نباشد. ثالثا،وقتی که قانون گذار در طلاق خلع و مبارات که شوهر به اختیار خود آن را واقع ساخته است برای رعایت حال زن و جلوگیری از ضرر او طلاق را، مادام که زن رجوع به عوض نکرده بائن تلقی کرده است.

ضمنا،اصل رجعی بودن طلاق و روایاتی که مبنای آن میباشد،مربوط به طلاقی است که به اختیار و اراده مرد واقع میشود، نه طلاقی که شوهر به حکم دادگاه ملزم به آن میگردد. اصل رجعی بودن و روایات مربوط به آن منصرف از طلاق به حکم دادگاه است.

مهریه در طلاق بائن چگونه است؟

  • مهریه در طلاق بائن همان مقداری است که در زمان عقد نکاح مقرر شده است.
  • مهریه در طلاق بائن مدخوله به طور کامل به زن تعلق میگیرد و در طلاق بائن غیر مدخوله نصف ان قابل دریافت میباشد. البته در برخی از موارد که به آن اشاره کردیم طلاق از نوع خلع است و زن با کمک وکیل طلاق بائن، مهریه اش را میبخشد تا از مرد سریعا جدا شود.
  • در طلاق بائن خلع، زن به جهت کراهتی که از مرد دارد مهریه ی خود را میبخشد پس مهر به وی تعلق نمیگیرد.

جالب است بدانید اگر شوهر در حال بیماری باشد و برای طلاق زن خود اقدام کند و بعد از گذشت مدت زمانی بر اثر همان بیماری بمیرد زن از او ارث میبرد اگر چه طلاق از نوع بائن باشدولی به شرط انکه زن شوهر نکرده باشد.

حکم خواستگاری در طلاق بائن چیست؟

حکم خواستگاری در زمان عده طلاق بائن چیست ؟باید گفت حکم برای دختر باکره صحیح است و اشکالی ندارد اما برای زنی که طلاق بائن مدخوله داشته است، جایز نمی باشد اما حرام نیز محسوب نمیشود و این در حالی میباشد که حکم خواستگاری در طلاق رجعی حرام محسوب میشود. در این مقاله سعی شد نکات کلیدی گفته شود. در صورتی که نیاز به وکیل طلاق بائن دارید، هم اکنون با وکلای صدای وکیل تماس بگیرید.

شرایط طلاق بائن چیست ؟

در طلاق بائن زوحیت به طور کامل از بین می رود .زوجه در این نوع طلاق مهریه خویش را می بخشد و حتی در دوران عده نمی تواند مهریه بخشیده شده اش را از زوج بخواهد .اگر زن بعد از طلاق و در حین دوران عده مهریه اش را طلب کند طلاق از حالت بائن تبدیل یه طلاق رجعی شده و مرد می تواند رجوع کند.

بنابراین طلاق بائن باعث جدایی کامل دو همسر می شود و در آن زن و شوهر به کلی از هم دیگر جدا شده و زوح بدون اجازه از دادگاه اجازه ازدواج مجدد را دارد بع از این طلاق زوجه می بایست به طور کامل خانه را ترک کرده و هیچگونه ارثی از اموال زوج نمیبرد مگر اینکه مرد در حال بیماری زن خود را طلاق بدهد و بعد بر اثر همان بیماری فوت کند.

جمع بندی

در این مقاله دانستید طلاق بائن چیست. بنابراین در انتها باید گفت زمانیکه زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی طلاق بائن و طلاق رجعی تقسیم می شود. طلاق بائن به آن دسته از طلاق هایی گفته می شود که مرد در ایام عده حق رجوع به خانم را ندارد. اصل در قانون بر رجعی بودن است و طلاق بائن مصادیق محدودی دارد.

2/5 - (1 امتیاز)