مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

تلفن ثابت

02166567311 (6 خط ویژه)

فریب در ازدواج|وکیل خانواده|وکیل ازدواج|تدلیس|فسخ نکاح|ابطال ازدواج

طبق ماده ‌ ۶۴۸قانون مجازات اسلامی فریب درازدواج جرم محسوب شده وفریب دهنده به مجازات خواهد رسید.
با توجه به پرونده های موجود دردادگاه‌ها،بیشترفریب‌هایی که ازجانب آقایان صورت گرفته،دربیان داشتن تحصیلات عالیه،شغل مناسب و یا حتی ادعای فرزندی یکی از خانواده‌های معروف بوده است و درمقابل فریب‌هایی که از جانب خانم‌ها صورت گرفته اکثرا مبتنی بر پنهان کردن ازدواج درگذشته است که با آشکارشدن این موارد،فریب خورده شکایت خود راتحت عنوان فریب درازدواج به دادگاه ارائه می‌دهد. ………………….

مشاوره حقوقی رایگان با وکیل خوب دادگستری

طبق ماده ‌ ۶۴۸قانون مجازات اسلامی فریب درازدواج جرم محسوب شده وفریب دهنده به مجازات خواهد رسید.
با توجه به پرونده های موجود دردادگاه‌ها،بیشترفریب‌هایی که ازجانب آقایان صورت گرفته،دربیان داشتن تحصیلات عالیه،شغل مناسب و یا حتی ادعای فرزندی یکی از خانواده‌های معروف بوده است و درمقابل فریب‌هایی که از جانب خانم‌ها صورت گرفته اکثرا مبتنی بر پنهان کردن ازدواج درگذشته است که با آشکارشدن این موارد،فریب خورده شکایت خود راتحت عنوان فریب درازدواج به دادگاه ارائه می‌دهد.
درمبحث نکاح باعنوانی به نام فریب درازدواج یا تدلیس مواجه هستیم. برمبنای ماده۴۳۸ قانون مدنی تدلیس عبارت است ازعملیاتی است که زن یا مرد یا شخص ثالثی انجام داده وموجب فریب در امر ازدواج شود.

ایجاد حق فسخ برای فریب‌ خورده:
بر اساس ماده۱۱۲۸ قانون مدنی اگر برای یکی ازطرفین صفت خاصی شرط شده وبعد ازعقد مشخص شود که طرف مذکورفاقد وصف،بوده برای طرف مقابل حق فسخ خواهد بود. خواه وصف مذکور درعقد آمده باشد و یا عقد متقابلا بر آن بنا شده باشد.
اول اینکه صفت خاص شرط شده دارای نفع و فایده‌ای عقلایی ومشروع باشد. دوم اینکه باید صفتی باشد که موجب ترغیب فرد شود یعنی فرد با اتکا به این صفت، با شخص ازدواج کند حال می‌تواند اوصاف ظاهری باشد و یا درباره‌ی شخصیت مادی ومعنوی فرد صورت گیرد.
در قانون مدنی مقرراتی داریم که اگرکسی طرفش را درازدواج فریب دهد موجب ایجاد حق فسخ برای فرد فریب خورده می‌شود.

فسخ از دواج با طلاق فرق می‌کند،درقانون مدنی حق طلاق با مرد است وقانونگذاربرای اینکه این حق خیلی به صورت وسیع استفاده نشود و گاهی مورد سوءاستفاده قرارنگیرد،حق فسخ را ایجاد کرده است؛یکی ازموارد فسخ،فریب درازدواج است که درصورت تدلیس طرف فریب خورده بدون اینکه بخواهد به سراغ طلاق رود نکاح رافسخ می‌کند.

مجازات فریب درازدواج
مجازات فریب درازدواج دوراهکارموجوداست. فرد فریب خورده یا می‌تواند ازطریق کیفری شکایت کند که در این صورت بر اساس ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی به۶ماه الی۲سال حبس تعیین می‌شود یا می‌تواند اقدام حقوقی کرده تقاضای حق فسخ نکاح کند. فسخ نکاح تشریفات خاص طلاق راندارد وفریب خورده می‌تواند به راحتی نکاح رافسخ کند.
دادگاه درصدور حکم مجازات مجازاست که میزان حبس را برمیزان حداقل یا حداکثر تعیین کند ولی همین دادگاه می‌تواند به لحاظ جهات مخففه یعنی با توجه به این‌ که فرد فریب دهنده جوان بوده ودارای سوء‌ سابقه نیست، جریمه را حتی تا میزان۵۰هزارتومان تخفیف دهد یعنی کاملا بستگی به دادگاه دارد که میزان حبس ومجازات را به چه حدی تعیین کند.

صدای وکیل پاسخ دهنده به سوالات حقوقی شما و ارائه دهنده مشاوره رایگان توسط وکیل دادگستری

مطالب مرتبط

همه چیز درباره فسخ نکاح

تفاوت فسخ با طلاق

تکلیف پرداخت مهریه در صورت فسخ نکاح و فرق آن با حالت طلاق چیست؟

نفقه و مهریه در فسخ نکاح

تاثیر جنون در فسخ نکاح

به این مقاله امتیاز دهید