مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

تلفن ثابت

02166567311 (6 خط ویژه)

قوانین تمکین و نفقه

بعد از جاری شدن صیغه عقد بین زوجین، زن و شوهر نسبت به هم تکالیف و وظایفی دارند و اگر هر یک از آنها از انجام وظایف خود کوتاهی کنند، عدم تمکین رخ داده است. یکی از وظایف و تکالیفی که مرد موظف است در قبال خانم انجام دهد، پرداخت نفقه است. اگر می خواهید در مورد تمکین، نفقه و رابطه عدم تمیکن و نفقه بیشتر بدانید، مقاله زیر را مطالعه کنید.

صدای وکیل مشاوره حقوقی + تلفن : (6 خط ویژه) 02166567311 

عدم تمیکن و نفقه

بعد از جاری شدن صیغه عقد بین زوجین، زن و شوهر نسبت به هم تکالیف و وظایفی دارند و اگر هر یک از آنها از انجام وظایف خود کوتاهی کنند، عدم تمکین رخ داده است. یکی از وظایف و تکالیفی که مرد موظف است در قبال خانم انجام دهد، پرداخت نفقه است. اگر می خواهید در مورد تمکین، نفقه و رابطه عدم تمیکن و نفقه بیشتر بدانید، مقاله زیر را مطالعه کنید.

 

نفقه

همه نیازهای زن اعم از نیاز به پوشاک، مسکن، اثاث خانه، نیازهای درمانی و بهداشتی و به طور کل هر هزینه ای که جزء هزینه های لازم و ضروری محسوب می شود. اگر خانم عادت به داشتن خادم داشته است و یا به دلیل بیماری نیاز به خادم دارد، بر طرف کردن این نیاز نیز به عهده شوهر است. لازم به ذکر است حتی اگر خانم شاغل باشند و آقا بیکار، هیچ مسئولیتی از مرد کم نمی شود و وظیفه تامین هزینه های منزل به عهده مرد است و خانم می تواند درآمد خود را خرج هزینه های منزل نکند. پرداخت نفقه در عقد دائم به عهده شوهر است و در عقد موقت شوهر وظیفه ای برای پرداخت نفقه ندارد.

 

تمکین

در مقابل پرداخت نفقه که وظیفه مرد است، زدن باید از شوهر خود تمکین کند. تمکین به دو نوع عام و خاص تقسیم می شود.

 

تمکین عام

تمکین عام عبارت است است کلیه موارد مربوط به زندگی خانوادگی به عنوان مثال زن باید ریاست مرد را برای امور منزل بپذیرد.

 

تمکین خاص

تمکین خاص عبارت است از کلیه وظایف مربوط به رابطه زناشویی زن و شوهر زن موظف است نیاز های جنسی همسرش را برطرف کند.

 

رابطه تمیکن و نفقه

در چه صورت نفقه به زن تعلق نمی گیرد؟ تا زمانی که زن از شوهر خود تمکین کند، مرد موظف به پرداخت نفقه است.

 

اگر زن از شوهرش تمکین نکند، مرد وظیفه ای برای پرداخت نفقه ندارد و می تواند با مراجعه به دادگاه و ارائه دادخواست الزام به تمکین، از دادگاه تمکین زن را بخواهد. اگر حکم الزام به تمکین صادر شد و زن آن را اجرا نکرد، دیگر نمی تواند تقاضای دریافت نفقه کند. اگر  زن به هر دلیل تقاضای دریافت مهریه را کرده باشد، می تواند تا پرداخت شدن مهریه توسط شوهر، تمکین نکند.
در این شرایط مرد نمی تواند حکم الزام به تمکین بگیرید و وظیفه دارد نفقه خانم را پرداخت کند.

صدای وکیل مشاوره حقوقی – وکیل طلاق – طلاق توافقی 

 

به این مقاله امتیاز دهید