مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

تلفن ثابت

02166567311 (6 خط ویژه)

وکیل پایه یک دادگستری – خدمات وکیل انحصار وراثت چیست ؟

انحصار وراثت عبارت است از معلوم نمودن تعداد وراث متوفی توسط مراجع ذیصلاح. به این معنی که بعد از اینکه شخص فوت کرد و از دنیا رفت مشخص شود که چه کسانی از ایشان ارث میبرند. بعد از اینکه فردی فوت میکند تازه اول ماجراست به این صورت که بین وراث دعوا شروع میشود و در بسیاری از خانواده ها بعضی از وراث یک مبایعه نامه و یا وصیت نامه جعلی درست میکنند تا بتوانند مال و اموال متوفی را بالا بکشند. در صورتیکه وکیل داشته باشید به راحتی از تمامی این سوء استفاده ها جلوگیری خواهد کرد.

وکیل پایه یک دادگستری – خدمات وکیل انحصار وراثت چیست ؟

برای نمونه تفاوت گرفتن وکیل و نداشتن وکیل را در سهم الارث برای شما توضیح میدهیم.

بعد از اینکه شخص فوت میکند ممکن است ماترکی (مال و اموالی) داشته باشد که وراث ایشان بعد از گرفتن میتوانند آن ماترک را بین خود تقسیم کنند. به این ماترک که به وراث میرسد ارث میگویند.

اگر برای مطالبه سهم الارث وکیل گرفته شود:

مدت زمان تقسیم ارث خیلی کمتر میباشد.
وکیل میتواند گواهی انحصار وراثت را هم بگیرد.
در صورتیکه بین وراث اختلاف باشد وکیل با علم به قوانین اختلافات را برطرف میکند.
وکیل میتواند مالیات بر ارث را به اداره دارایی بپردازد.
نیازی به حضور هیچ یک از وراث در شورای حل اختلاف و یا اداره دارایی نمیباشد.
سهم هر یک از ورثه را وکیل میتواند به ورثه دیگر انتقال دهد و یا بفروشد.
وکیل وصول مطالبات برای وصول چک هم اقدام میکند؟

وکیل وصول مطالبات برای وصول انواع چک و سفته و برات میتواند اقدام کند. بسیاری از چک های بلا محل وجود دارند که دارنده چک ها دیگر امیدی به وصول شدن چک ندارند و آن را رها کرده اند. وکیل متخصص در امور وصول مطالبات میتواند این چک ها را وصول کند.

قوانین انحصار وارثت در کشور

قوانین انحصار وراثت در جمهوری اسلامی ایران بر اساس قوانین اسلامی و شرعیه مبتنی است. این قوانین تعیین کننده تقسیم وراثت و توزیع اموال پس از فوت فردی هستند. در ادامه، قوانین اصلی وراثت در ایران را توضیح می‌دهیم: 1. وراثت شرعی: بر اساس قوانین اسلامی، وراثت شرعی به دو دسته تقسیم می‌شود:

وراثت عقلی (وراثت صرف) و وراثت شرعی (وراثت کلی).

در وراثت عقلی، سهم الارث همسر و فرزندان برای وراثت دارای حقوق مساوی هستند، در حالی که در وراثت شرعی، برخی از اقوام و خانوادگی‌ها در وراثت اولویت دارند.

2. وراثت اولویتی: مطابق قوانین وراثت در ایران، در صورت عدم وجود وراث بر اساس وراثت عقلی، وراثت به اقوام نزدیکتر، مانند پدر و مادر، برادران و خواهران و سپس به نسل‌های بعدی انتقال می‌یابد.

3. حقوق همسر: همسر بر اساس قوانین وراثت در ایران حقوقی به عنوان وراث دارد. در صورت عدم وجود وراث دیگر، همسر می‌تواند به عنوان وراث املاک و ممتلکات همسر فوت کرده عمل کند.

4. حقوق فرزندان: فرزندان بر اساس قوانین وراثت در ایران حقوق وراثتی دارند. اگر فرد فوت کرده فرزندانی داشته باشد، اموال او بین فرزندان تقسیم می‌شود. در صورت عدم وجود فرزندان، اقوام نزدیکتر حقوق وراثت را دارند.

5. وراثت حکومتی: در صورت عدم وجود وراثان شرعی، وراثت حکومتی وجود دارد. در این حالت، اموال فرد فوت کرده به دولت وارث می‌شود. لازم به ذکر است که قوانین وراثت در ایران ممکن است بسته به شرایط خاص و موارد استثنا، تغییر کند. همچنین، در صورت وجود وصیت‌نامه از سوی فرد فوت کرده، قوانین وراثت ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد و به توزیع اموال طبق وصیت‌نامه پرداخته شود.

برخی لینک های مفید مرتبط:

صدای وکیل ارئه دهنده خدمات مشاوره حقوقی – کیفری – خانواده وکیل پایه یک دادگستری 

به این مقاله امتیاز دهید