مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا ارز های دیجیتال قانونی هستند؟

آیا ارز های دیجیتال قانونی هستند؟

معمولاً ارزهای مجازی توسط یک نهاد دولتی صادر نمیشوند و همچنین ارزهای مجازی به عنوان پول قانونی در نظر گرفته
نمیشوند ولی انها امکان انتقال مالکیت در سراسر مرزهای دولتی را دارند. این نوع ارز ممکن است برای خرید کالاها و خدمات
فیزیکی استفاده شود، یا ممکن است برای استفاده در داخل یک بازی آنلاین نیز محدود شود.
وضعیت حقوقی ارزهای رمزنگاری شده به طور قابل توجهی از یک حوزه قضایی به حوزه دیگر متفاوت است و هنوز در بسیاری
از حوزه ها تعریف نشده یا در حال تغییر است. در حالی که در اکثر کشورها استفاده از ارزدیجیتال به خودی خود غیرقانونی نیست اما قابلیت استفاده آن به عنوان وسیله پرداخت (یا کالا) پیامدهای نظارتی متفاوتی دارد.
در حالی که برخی از کشورها به صراحت استفاده و تجارت آن را مجاز دانسته اند، برخی دیگر آن را ممنوع یا محدود کرده اند. بهعنوان مثال ارز دیجیتال در ایران قانونی است. به همین ترتیب، سازمانهای دولتی، ادارات و دادگاههای مختلف، ارزهای دیجیتال را بهطور متفاوتی طبقه بندی کرده اند .


بررسی قوانین ارز دیجیتال در ایران


موسسات مالی توسط بانک مرکزی اجازه ندارند تراکنش های بیت کوین را تسهیل کنند. در آوریل 2018 ،بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیهای، بانکها و مؤسسات مالی کشور را از معامله با ارزهای رمزپایه منع کرد و آن را به دلیل خطرات پولشویی و تأمین مالی تروریسم عنوان کرد .
در سال 2018 ،ایران استخراج ارز دیجیتال را به عنوان یک صنعت قانونی به رسمیت شناخت تا مزرعه های ماینینگ را که قبلاً
در حال فعالیت بودند، نظارت و تنظیم کند. در ژوئیه 2018 ،دولت حسن روحانی، رئیس جمهور قبل، قصد خود را برای راه اندازی یک ارز دیجیتال ملی اعلام کرد .
یک خبرگزاری وابسته به بانک مرکزی ایران ویژگیهای چندگانه این ارز دیجیتال ملی را تشریح کرد و اعلام کرد که توسط پول
ملی ایران، ریال پشتیبانی میشود. این ارز دیجیتال می تواند به ایرانیان اجازه دهد تا در شرایط تحریم تجاری، تراکنش های بین المللی انجام دهند.
از دسامبر 2020 ،ایرانیان هر روز بین 16 تا 20 میلیون دلار در 12 ارز دیجیتال مختلف مبادله کردند. میزان استخراج بیت کوین در ایران نزدیک به یک میلیارد دلار در سال است .
ارز ریالی، ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران خواهد بود که به عنوان وجه نقد الکترونیکی محسوب می شود و نسخه الکترونیکی
اسکناس های رایج در ایران خواهد بود. بر اساس تاکید بانک مرکزی، ارز ریال بر خلاف ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین
قابل استخراج نیست و عرضه آن توسط این بانک تنظیم می شود.
کریپتوکارنسی یا «کریپتو» دستهای از داراییهای دیجیتالی است که با استفاده از تکنیکهای رمزنگاری شده ایجاد شدهاند که افراد را قادر میسازد تا با خیال راحت آنها را بخرند، بفروشند یا معامله کنند. برخلاف ارزهای فیات سنتی که توسط دولتهای ملی کنترل میشوند، ارزهای دیجیتال میتوانند بدون یک مرجع پولی مانند بانک مرکزی در گردش باشند.


چه کسی ارز دیجیتال را کنترل می کند؟


ارز دیجیتال بانک مرکزی شکل دیجیتالی ارز تایید شده یک کشور است. وتوسط مقامات پولی یا بانک مرکزی یک کشور صادر و تنظیم می شود.ارز های دیجیتال شکل های مالی جدید را ترویج می کنند و اجرای سیاست های پولی و مالی را ساده می کنند.


انواع ارز دییجتال


که عمدتاً ارز دیجیتال (پول دیجیتال، پول الکترونیک یا ارز الکترونیکی) به هر ارز، پول یا دارایی شبیه پول گفته میشود در
سیستمهای رایانهای دیجیتال، بهویژه از طریق اینترنت، مدیریت، ذخیره یا مبادله میشود. انواع ارزهای دیجیتال شامل ارز دیجیتال، ارز مجازی و ارز دیجیتال بانک مرکزی است.
ارز دیجیتال ممکن است بر روی یک پایگاه داده توزیع شده در اینترنت، یک پایگاه داده کامپیوتری الکترونیکی متمرکز متعلق به یک شرکت یا بانک، در فایل های دیجیتال یا حتی روی یک کارت با ارزش ذخیره شده ثبت شود.

امیدواریم که تا پایان این مقاله از صدای وکیل ما را همراهی کرده باشید.

1/5 - (1 امتیاز)