مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

تلفن ثابت

02166567311 (6 خط ویژه)

محاربه چیست و حکم محاربه در قانون چگونه است؟

محاربه چیست و حکم محاربه در قانون چگونه است؟

ریشه کلمه محاربه «حرب» و در اصل به معنای «برداشتن» است. محاربه در فقه اسلحه کشیدن بر سر مردم به قصد ترساندن و به فتوای فقها: هر که مال دیگران به زور بگیرد، محارب است. در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، در ماده 279، استفاده از سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ایجاد رعب و وحشت در آنها به نحوی که موجب ایجاد ناامنی در محیط شود، محارب شمرده شده است.

محاربه چیست؟

محاربه یعنی یک یا چند نفر را به قصد ترساندن یا به قصد گرفتن جان و مال یا ناموس مردم اسلحه را بکشند و در این بین با اعمال خود محیط را ناامن کنند. شخصی که به ترتیب ذکر شده، اسلحه به دست گرفته و باعث ایجاد ناامنی در محیط می شود، محارب نامیده می شود.

شرایط تحقق جرم محاربه

برای ارتکاب جنایت جنگی باید شرایطی از قبیل: حمل و استفاده از اسلحه، داشتن قصد ارتکاب به اعمالی مانند کشتار مردم، سرقت مال مردم، هتک حرمت مردم، ترساندن آنان و برهم زدن آرامش عمومی وجود داشته باشد. ایمنی جامعه ما باید بدانیم که جنایت جنگی باید علنی باشد و فردی که اسلحه به دست گرفته نیز باید قدرت برهم زدن امنیت جامعه را داشته باشد. اگر مردم از سلاح برای جنگ با افراد متخاصم استفاده کنند، در جنگ نخواهند بود. اگر مردم در جاده ها از سلاح استفاده کنند و امنیت جاده و مردم را از بین ببرند تحت عنوان جنگ مجازات خواهند شد.

مجازات محارب چیست؟

به‌موجب ماده‌ی ۲۸۲ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، مجازات محاربه عبارت است از: اعدام، صلب، قطع دست راست و پای چپ و نفی بلد. نفی بلد به‌معنای تبعید است و صلب نیز همان به‌صلیب‌کشیدن است نمی‌دهند. انتخاب اینکه کدام‌یک از این مجازات‌ها متناسب با جرم ارتکابی محارب است، برعهده‌ی قاضی است.

بررسی سلاح در جرم محاربه

یکی از شروط جرم انگاری جنایت جنگی استفاده از سلاح است. در این قسمت از مقاله صدای وکیل می خواهیم ببینیم منظور قانونگذار از سلاح چیست؟ سلاح ها هم سلاح های سرد و هم گرم هستند و شامل مواردی مانند تپانچه، مسلسل و هر سلاح گرم دیگری با موضوع سلاح های خودکار دیگر، اقلامی مانند چاقو، قمه و سلاح سرد با مضمون چاقو و اگر شخصی با داشتن این اقلام باعث ایجاد مزاحمت شود قطعا تحت عنوان محارب مجازات حد خواهد داشت. اما ابزارهایی مانند شلاق، سنگ، چوب، اسپری فلفل یا قفل فرمان که اگر کسی از آنها استفاده کند نمی تواند به عنوان سلاح طبقه بندی شود، آیا محارب قابل مجازات است؟ ظاهراً در پاسخ به این سوال باید گفت که با توجه به اینکه این موارد جزو سلاح طبقه بندی نمی شوند، در چنین شرایطی این افراد باید تحت عناوین مجرمانه دیگری مجازات شوند.

تفاوت محاربه با بغی و افساد فی الارض

محارب به کسی اطلاق می شود که با در دست داشتن سلاح و استفاده از آن به قصد جان، مال و ناموس مردم و یا برای ترساندن آنها موجب برهم زدن امنیت عمومی جامعه گردد، اما باغی به کسی گفته می شود که در مقابل اساس نظام جمهوری اسلامی ایران به نحو مسلحانه قیام کند و مفسد فی الارض کسی است که به نحو وسیع مرتکب جرائمی علیه جان افراد، امنیت کشور، برهم زدن نظم اقتصادی، پخش مواد سمی و میکروبی و ایجاد مراکز فساد و فحشا به طوری که موجب برهم زدن امنیت عمومی، ورود خسارت به جان و مال افراد و موجب اشاعه فحشا گردد اطلاق می شود.

وکیل محاربه

شما می‌توانید قبل از انتخاب وکیل پایه یک دادگستری از خدمات مشاوره‌ای استفاده نمایید، به همین دلیل صدای وکیل برای پرسش و پاسخ حقوقی کاربران بخش مشاوره حقوقی رایگان و همچنین برای سوالات تخصصی کاربران و ارائه راهکار تخصصی وکلا بخش مشاوره حقوقی تلفنی با هزینه به صرفه و مناسب را در نظر گرفته است تا با راهنمایی مشاوران، کاربران بتوانند بهترین وکیل و مسیر درست را انتخاب نمایند. در صورت نیاز کاربران برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رزومه تحصیلی و کاری وکلا و مشاوران می‌توانند با مشاوران با در ارتباط باشند.

به این مقاله امتیاز دهید