مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

تلفن ثابت

02166567311 (6 خط ویژه)

راهنمای شکایت برای چک برگشتی

راهنمای شکایت برای چک برگشتی

دارنده چک یا فروشنده چگونه شکایت خود را تنظیم کند؟ شخصی کالائی را به دیگری می فروشد ولیکن بجای پول نقد خریدار یک فقره چک روز را به فروشنده تحویل می دهد فروشنده در تاریخ چک به بانک مراجعه می کند ولیکن پولی در حساب خریدار و صادر کننده چک وجود ندارد، به همین دلیل چک پرداخت نمی شود، در این خصوص چند سوال از طرف فروشنده مطرح می گردد .

مشاوره حقوقی رایگان با وکیل خوب دادگستری

چک برگشتی چیست و نحوه وصول آن چگونه است؟

درصورت برخورد با مواردی که توسط قانون پیش بینی شده، چک برگشتی تلقی خواهد شد. از آنجا که چک برگشتی همان چک پرداخت نشدنی و یاچک بلامحل است، دارنده آن قادراست کارهای قانونی واجب جهت وصول وجه چک برگشتی انجام دهد. از روش های این کارها می‌توان به شیوه کیفری، حقوقی و ثبتی اشاره نمود.
چک، سند تجاریِ با اهمیت و پرکاربردیست که جهت استفاده روزمره مردم قرار می‌گیرد. به همین دلیل قانون جهت ضمانت سلامت در بهره‌گیری افراد از اسناد تجاری مقرراتی را تعیین و ثبت کرده است؛ در نتیجه عدم داشتن اطلاعات کافی در این زمینه سبب پدید آمدن مشکلاتی خواهد شد. در خصوص پرداخت چک از جمله مسائل مهمی که باید به آن توجه نمایید آن است که گاها چک پرداخت نمی‌شود و به صورت بلامحل صادر شده است. این سبک از چک ها که در بانک برگشت می‌خورند را اصطلاحا چک برگشتی می‌نامند. در ادامه این مقاله قصد بیان مفهوم چک برگشتی را داریم با ما همراه باشید.

بر اساس قانون صدور چک، شخصی که چک را صادر می‌کند لازم است به اندازه مبلغ نوشته شده و تاریخ درج شده در چک، وجه نقد در حساب بانکیِ خود داشته باشد. اگر خلاف این موضوع اتفاق بیفتد می‌توان چک را برگشت زده و اقدامات قانونی لازم را علیه صادرکننده چک به انجام رساند. این نوع از چک هارا نیز تحت عنوان چک پرداخت نشدنی و یا چک بلامحل نیز بیان می‌کنند.
در سالهای اخیر نیز صدور چک های برگشتی به طرز بی‌رویه‌ای افزایش یافته از این رو این مطلب کافیست تا آشنایی با قوانین و مقررات در رابطه با صدور چک بر همه واجب باشد. بهتراست ذکر شود که زمانیکه چک برگشت بخورد، رفع سوء اثر چک برگشتی فقط توسط شرایط مشخص شده در ماده 5 مکرر قانون صدور چک، امکان پذیر خواهد شد.

موارد چک برگشتی یا بلامحل

مواردی برای چک بلامحل یا چک برگشتی ذکر شده که می‌توان در صورت مشاهده هریک از آنها چک را برگشتی تلقی کرده و بر اساس قانون اقدامات لازم را جهت وصول وجه چک به انجام رساند:

۱.شخص صادرکننده‌ی چک ، مقدار وجه نقد به اندازه نیاز در حساب بانکی خود نداشته و یا قسمتی از وجه چک یا تمام آنرا از حساب بانکیِ خود برداشت نموده است.
۲.شخص صادرکننده چک نسبت به بسته بودن حسابش با آگاهی کامل چکی صادر کرده و یا پس از چک صادر کردن، حسابش را مسدود نماید.
۳. زمانیکه که صادرکننده چک دستور پرداخت نشدن وجه به دارنده چک را دهد.
۴.مواردی که چک طوری تنظیم شده باشد که بانک به علل مختلفی مثل عدم مطابقت امضا، قلم خوردگی و یا اختلاف در مندرجات چک از پرداخت وجه به دارنده چک جلوگیری به عمل آورد.

نحوه وصول چک برگشتی

سه روش جهت وصول چک برگشتی از بانک موجود است.
اولین شیوه شکایت کیفری از صادرکننده چک می‌باشد که درنهایت منجر به جزای نقدی و مجازات حبس خواهد شد. هرچند استفاده از این روش فقط موجب مجازات صادرکننده شده و برای دریافت وجه باید اقدام به مطالبه وجه به شیوه‌ی حقوقی کرد.
روش دوم وصول چک به شیوه‌ی ثبتی است که از طریق اداره ثبت و با بررسی و معرفی برخی اموال از صادرکننده چک صورت می‌گیرد.
مطمئن ترین و کوتاهترین روش جهت وصول چک، شیوه‌ی کیفری است. زیرا که اغلب، صادرکننده‌ی چک وجه چک را برای عدم مواجه شدن با مجازات‌های کیفری می‌پردازد.

دارنده چک یا فروشنده چگونه شکایت خود را تنظیم کند؟ شخصی کالائی را به دیگری می فروشد ولیکن بجای پول نقد خریدار یک فقره چک روز را به فروشنده تحویل می دهد ، ، فروشنده در تاریخ چک به بانک مراجعه می کند ولیکن پولی در حساب خریدار و صادر کننده چک وجود ندارد ، به همین دلیل چک پرداخت نمی شود ، در این خصوص چند سوال از طرف فروشنده مطرح می گردد

سوال- فروشنده می خواهد علیه صادر کننده چک شکایت کند ، از کجا باید شروع کند ؟

جواب اولین اقدام دارنده چک یا فروشنده این است که : به بانکی که صادر کننده چک از حساب آن بانک ، چک را صادر نموده مراجعه و گواهینامه عدم پرداخت بگیرد ، اگر حساب صادر کننده چک موجودی نداشته باشد ، یا داشته باشد ولی کافی برای پرداخت تمام مبلغ چک نباشد ، بانک مزبور یک گواهی عدم پرداخت صادر می کند که در آن مشخصات صاحب حساب ، نوع حساب ، اقامتگاه او و علت عدم پرداخت چک ، قید گردیده است ، دارنده چک این گواهی را بهمراه اصل چک برگشتی ضمیمه شکایت خود کرده و به دادسرای عمومی و انقلاب محل تسلیم می کند

الف – دارنده چک می بایست در اوراق عادی و معمولی شکایت خود را با عنوان دادسرای عمومی و انقلاب محل تنظیم کرده و ضمن معرفی و مشخصات کامل خود ، مشخصات و محل اقامت صادر کننده چک را نیز دقیقا ذکر کند

ب – مشخصات و شماره چک و نام بانک مورد نظر را قید کند

ج – شماره گواهی عدم پرداخت بانک و علتی را که چک پرداخت نشده را ذکر کند ، دارنده چک از دادسرا می خواهد بدلیل صدور چک بلامحل ، صادر کننده را تحت تعقیب کیفری قرار دهند

د – شاکی در شکایت مزبور از دادسرا می خواهد که معادل مبلغ چک را از اموال منقول و غیر منقول صادر کننده چک بلامحل تامین کند

سوال دارنده چک برای گرفتن گواهی عدم پرداخت باید به کدام بانک مراجعه کند؟

جواب دارنده چک به بانک محال علیه مراجعه خواهد کرد ، صادر کننده چک در بانک مزبور حساب دارد و از حساب آن بانک اقدام به صدور چک نموده است ، بنابرین دارنده چک به این بانک ، که قرار است مبلغ چک را از حساب صادر کننده پرداخت کند ، مراجعه خواهد کرد

سوال شاکی می بایست به کدام دادسرا مراجعه و شکایت خود را مطرح کند؟

جواب دادسرای عمومی و انقلابی که بانک محال علیه در حوزه آن قراردارد ، ( بانکی که از حساب آن اقدام به صدور چک شده است

سوال آیا شاکی یا دارنده چک فقط باید به دادسرا جهت طرح شکایت مراجعه کند ؟

جواب خیر . دارنده چک با تکمیل مدارک خود ، می تواند به کلانتری محل مراجعه و شکایت خود را به این کلانتری تسلیم کند

سوال- مدارک لازم برای طرح شکایت کیفری علیه صادر کننده چک بلامحل کدام است؟

الف – اصل شکایت که نحوه تنظیم آن توضیح داده شد

ب – اصل چک برگشتی

ج – گواهینامه عدم پرداخت که توسط بانک محال علیه تایید شده است

صدای وکیل دارای بهترین مشاوران حقوقی برای جوابگویی به سوالات شما عزیزان می باشد.

صدای وکیل پاسخ دهنده به سوالات حقوقی شما و ارائه دهنده مشاوره رایگان توسط وکیل دادگستری

مطالب مرتبط

با چک های برگشتی چه کار کنیم؟

قوانین چک بلا محل

سه روش طرح دعوا درباره چک بدون وجه

به این مقاله امتیاز دهید