مرکز پاسخگویی به سوالات حقوقی

تلفن ثابت

02166567311 (6 خط ویژه)

حق طلاق + گرفتن طلاق به وسیله آن

حق طلاق + گرفتن طلاق به وسیله آن

 

هیچ زوج جوانی در آغاز بهار زندگیشان خبر از پایان زمستان سرد زندگی مشترکشان ندارند. این پایان سرد به دست گره گشای وکیل طلاق و حقوقدان ها و قاضی و دادگاه رقم می خورد. طلاق بهترین انتخاب زندگی هیچ کدام از زوج ها نخواهد بود. اگرچه گاهی آخرین انتخاب موجود پیش رو است. طلوع عشق چشم ها را به روی حقیقت تلخ شب می بندد. درست در این زمان است که حقایق حق و حقوق آن رابطه باید روشن بشوند تا مسیرشان به درستی جدا شود.

حق طلاق چیست؟

حق طلاق چیست؟

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اصطلاحا حق طلاق با مرد است. حق طلاق در حقیقت وکالت طلاق زوجین در رابطه است که به اصطلاح عامیانه آن حق طلاق می گویند. وکالت طلاق و تصمیم نهایی درباره این موضوع اگر در ابتدای رابطه به طور دقیق مورد بحث و گفتگو قرار نگیرد و در این رابطه با یک کارشناس حقوق مشورت نشود با رای یک جانبه مرد می تواند منجر به فروپاشی زندگی زوجین بشود. از طرفی دیگر گاهی اوقات عرصه تنگ زندگی برخی از مراجعین و به ویژه بانوان به بن بست رسیده است. اما نداشتن حق داشتن وکیل طلاق در این موضوع باعث می شود تا کشمکش های فرآیند طلاق زندگی زن و خانواده او را به شدت تحت الشعاع قرار دهد.

بیشتر بخوانید: فرق درخواست طلاق از طرف زن و فرق درخواست طلاق از طرف مرد


در این زمینه برخود لازم می داریم که به شکلی دقیق و رسمی این موضوع را مطرح کنیم.

طبق ماده ۱۳۳ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران وکالت طلاق زوجین با مرد است. طبق این ماده موثق مرد هر زمان که بخواهد می تواند زن را با انجام تعهدات مطرح شده در زمان انجام عقد و اجرا تمام حقوق زوجه او را طلاق دهد. در این ماده از قانون اساسی اشاره شده است که مرد در این زمینه حق واگذاری این وکالت را به زوجه یا هر شخص دیگری دارد. با دریافت این حق زن یا شخص مورد نظر می تواند در هر زمان که تصمیم بگیرد ضمن انجام تعهدات مطرح شده دیگر در رابطه، طلاق زن و مرد را بگیرد.

طبق قانون فوق دریافت وکالت در طلاق با این دو روش ممکن خواهد بود:


اول اینکه در هنگام خوانده شدن خطبه عقد به عنوان یکی از شروط زن برای شروع زندگی مطرح شود و مرد این شرط را بپذیرد و در نهایت هر دو طرفین اسناد مرتبط با این شروط و خواسته ها را در دفتر معتبر اسناد رسمی امضا کنند و توسط دفترخانه رسمی و به ثبت کامل برسد. در این صفحه می توانید مقاله ما در زمینه شروط ضمن عقد در قبال نکاح را مطالعه کنید.

در این صفحه می توانید نمونه دادخواست طلاق برای ارائه درخواست طلاق را مطالعه کنید: نمونه دادخواست طلاق

دومین راه ممکن برای دریافت حق و حقوق طلاق برای زن این است. پس از انجام عقد و ازدواج رسمی بدون داشتن بازه زمانی مشخص چه پس از گذشت یک روز از عقد چه گذشت سال ها از ازدواج زوجین، مرد با مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی معتبر با مشورت وکیل خبره در زمینه حقوق خانواده وکالت نامه ای را تحت عنوان واگذاری حق طلاق به زن تنظیم و امضا کند. پس از امضای این وکالت نامه زن حق تام طلاق را خواهد داشت تا به موجب آن در هر زمانی به همراه یک وکیل طلاق به دادگاه مراجعه کند و طلاق بگیرد. صدای وکیل دارای بهترین وکلای طلاق و خانواده در تهران میباشد. برای مطالعه بیشتر می توانید صفحه ما درباره طلاق در دوران عقد را مطالعه کنید.

بر اساس این ماده حتی با اعطای این حق به زن داشتن حق اظهار نظر از مرد درباره موضوع طلاق سلب نمی شود و او همچنان حق طلاق دادن زن را در هر زمانی که بخواهد ضمن انجام تعهدات قانونی خواهد داشت. این واگذاری حق وکالت طلاق فقط به زوجه هم این امکان را می دهد تا در رابطه با این موضوع با داشتن وکیل به صورت نیابتی از مرد طلاق بگیرد.

بسیاری از منتقدان این قانون به یکسان بودن حقوق زن و مرد در جامعه و زندگی مشترک اشاره میکنند. آنها ضمن نارضایتی از نادیده گرفته شدن حق طبیعی زن در زندگی این ماده قانونی را مصداق مرد محوری و فرهنگ اشتباه مرد سالاری در جامعه ایرانی می دانند. این انتقاد از نگاه بسیاری از زنانی که با موضوع طلاق دست به گریبان شده اند کاملا درست و منطقی به نظر می آید. بسیاری از زنان ایرانی با مشکلات و مشقت های بسیار سعی در ادامه زندگی مشترک داشته اند. این زنان تمام تلاش خود را برای خفظ زندگی زناشویی خود انجام داده اند. اما بر خلاف تلاش های خود با مردانی خود محور مستبد و یا دارای مشکلات اخلاقی و روانی گوناگون روبه رو شده اند و به ناچار تصمیم به این امر گرفته اند. با وجود این قوانین سخت انجام این تصمیم مشکلات زیادی را برای زنان ایران به همراه داشته است.

پاسخ طرفداران این قانون به انتقاد زنان و حقوقدانان مدافع حقوق زنان جامعه به این شکل است. طبق علم روان شناختی زنان در مقایسه با مردان روحیه زود رنج تر و حساس تری دارند. این لطافت روحی ممکن است باعث شود که در صورت به وجود آمدن اولین مشکلات زناشویی توان تحمل را از دست بدهند و اقدام به استفاده از این حق کنند. این روان شناسان معتقدند که این تصمیم های بی ملاحظه و لحظه ای امکان دارد در جامعه رواج پیدا کند. ترویج این تصمیم عجولانه در جامعه جایگاه خانواده را در فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی دچار تزلزل می کند. با این حال و با توجه به شرایط موجود در جامعه و دادگاه های طلاق همچنان نمی توانیم صحت و سقم این اظهارات را مشخص کنیم.

از طرفی مشکلات زنان در هنگام طلاق و کشمکش هایی که عموما زندگی وآرامش زنان را سلب می کند. از طرفی دیگر پیش بینی رفتار حساس و خلقیات زود رنج زنان که امکان تزلزل جایگاه خانواده را به همراه دارد متخصصان حوزه حقوق خانواده را سردرگم کرده است. این معضل حقوق خانواده هر روزه ذهن تعداد بیشتری از افراد جامعه را به خود مشغول می کند و کماکان تصمیم درستی برای آن گرفته نشده است.

در نهایت بر این موضوع تاکیید می کنیم که نه داشتن حق وکالت طلاق برای زن و مرد یا سلب این حق از زوجین در دنیای امروز معلول تداوم زندگی مشترک آنها نخواهد شد. چه بسیار زنان و مردانی که بدون تعهد و رعایت حقوق انسانی یکدیگر صرفا به انضمام امضای عقد نامه در کنار هم زندگی می کنند. این نوع زندگی بدون وجود محبت طرفین و تعهد دو جانبه بسیار بیشتر از طلاق به جایگاه خانواده در جامعه لطمه وارد می کند.

در پایان مقاله از شما می خواهیم مقاله تفکیک اموال زن و مرد بعد از طلاق را مطالعه کنید و در صورتیکه سوالی دارید برای ما کامنت بگذارید تا کارشناسان حقوقی ما به شما جواب دهند.

به این مقاله امتیاز دهید